Vandaag 5 maart is het de dag van de maximumsnelheid. Veilig Verkeer Nederland wil tijdens deze feestdag extra aandacht vragen voor de snelheid op de wegen waarop je dagelijks rijdt. Het is namelijk heel verleidelijk om net iets harder te rijden dan je zou mogen, maar te hard rijden is levensgevaarlijk, slecht voor het milieu én vervelend voor omwonenden.

Maximumsnelheden in Europa

De algemene snelheidslimiet voor snelwegen in de EU-lidstaten is gemiddeld rond de 120 à 130 km/u. In Duitsland geldt er geen algemene snelheidslimiet voor snelwegen, maar een snelheid van 130 km/u wordt aanbevolen. Daarnaast geldt voor de meeste EU-lidstaten een maximumsnelheid voor landelijke wegen van 80 á 90 km/u en voor stedelijke wegen is dit gemiddeld 50 km/u. Ook is de gemiddelde snelheid van 30 km/u in woonwijken gebruikelijk.

In Duitsland hebben veel delen van de autosnelweg een lokaal vastgesteld snelheidslimiet tussen de 80 km/u en 130/u. Dit ondanks het feit dat er in het algemeen geen maximumsnelheid geldt op autosnelwegen in Duitsland. Nederland kent sinds maart 2020 een lagere maximumsnelheid van 100 km/u tussen 6.00 en 19.00 uur, met als doel het verminderen van luchtverontreiniging en geluidsoverlast voor aangrenzende woonwijken. Daarnaast hanteren verschillende EU-landen een lagere maximumsnelheid voor zware vrachtvoertuigen zoals HGV’s, bussen en touringcars (bijv. Denemarken, Ierland en het Verenigd Koninkrijk).

EV’s en de maximumsnelheid

Een lagere (maximum)snelheid heeft een positief effect op je EV. Je EV verbruikt namelijk bij 100 km/u veel minder energie dan bij 130 km/u. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat de meest zuinige snelheid rond de 90 km/u ligt. Kortom, hoe harder je rijdt, hoe sneller de actieradius vermindert en hoe vaker je dus moet laden. Tevens speelt de luchtweerstand een rol. Omdat er bij EV’s natuurlijk geen uitlaatgassen vrijkomen is deze niet schadelijker bij hogere snelheden, wat bij een diesel- of benzineauto wel het geval is. Om deze reden pleiten verschillende organisaties daarom ook voor een uitzondering op de maximumsnelheid van 100 km/u in Nederland voor elektrische auto’s.  Dit idee is niet nieuw, in Oostenrijk zijn er al verschillende stukken snelweg waar elektrische auto’s harder mogen rijden dan diesel- en benzineauto’s. Ook in Noorwegen heb je als EV-rijder voordeel; zo mag je over de bus strook langs files rijden. Dit zorgde in beide landen voor een enorme toename van het aantal elektrische auto’s.

Ook onbezorgd elektrisch rijden ongeacht de maximumsnelheid?

Met de E-Flux laadpas kun je op meer dan 200.000 locaties in Europa je EV opladen; ongeacht de geldende maximumsnelheid. Bestel hier je E-Flux laadpas, en bekijk hier ons eMobility platform voor volledige ontzorging van je fleetbeheer!

Meer weten over E-Flux, onze laadpassen en het eMobility platform? Neem contact met ons op via:

e-mail

Telefoonnummer: +31 (0)20 763 06 20 

Bronnen

European commission mobility and transport

Het Parool 

Overal jouw auto kunnen opladen? Kies voor zekerheid met de E-Flux laadpas.

Bestel E-Flux laadpas
Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?