Skip to main content

Dinsdag 26 oktober 2021
Recentelijk kondigde de Rijksoverheid aan een subsidieregeling te gaan inrichten waarmee Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) experts kunnen inschakelen die advies uitbrengen over het plaatsen van laadpalen. Een tweede belangrijke wijziging is het laten vallen van de ‘meerderheidsstem’ voor het laten plaatsen van een laadpunt. Beide maatregelen zullen ervoor zorgen dat het voor bewoners van een appartement een stuk makkelijker wordt om een laadpaal te laten plaatsen. Dit moet het makkelijker maken om tot een akkoord te komen tussen individuele appartementseigenaren en VvE’s over het plaatsen over laadoplossingen.

Wat verandert er voor VvE’s door deze nieuwe wetgeving? Voor welke uitdagingen staan VvE’s als het gaat om laadpalen? Welke subsidies zijn er beschikbaar? In dit artikel geven we antwoord op al deze vragen. E-Flux helpt VvE’s met haar platform om verbruikskosten eenvoudig af te rekenen. Al meer dan vijftig VvE’s maken gebruik van E-Flux.

Groeiend aantal elektrische auto’s zorgt voor meer druk om laadpalen te plaatsen.
De groei in het aantal elektrische auto’s zet hard door. Naar verwachting zijn er in 2025 zo’n 1 miljoen elektrische auto’s in Nederland en omdat er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht mogen worden zal dit aantal alleen maar stijgen.

Dit betekent dat de druk en noodzaak om laadpalen bij te plaatsen toeneemt. Als je thuis een parkeerplaats hebt en een elektrische auto rijdt wil je deze kunnen opladen. Wanneer je lid of bewoner bent van een VvE is een laadpunt op een gezamenlijke parkeervoorziening een prettige uitkomst. Dit levert echter voor beide partijen nog veel vragen op zoals: Wat is de beste plaats voor een laadpaal binnen een gezamenlijke parkeerruimte? Wat is een eerlijke verdeling van de kosten? Hoe zit het met de veiligheid?

De oude regeling versus de nieuwe regeling
Het kabinet werkt aan een verbeterde regelgeving zodat er vanaf januari 2022 aanvragen kunnen worden ingediend. Bewoners van een VvE kunnen door deze wijziging makkelijker een oplaadpunt aanvragen voor een privé- of gemeenschappelijke parkeergelegenheid. Op dit moment is daar nog een meerderheidsbesluit van de VvE voor nodig, maar vanaf 1 juli 2023 hoeven individuele eigenaren dit alleen nog maar te melden; hiervoor dient men zich wel aan een aantal voorwaarden te houden.

Op dit moment is er nog een meerderheidsbesluit nodig van de Vereniging van Eigenaren. Met ingang van de nieuwe wetgeving is dit niet meer nodig en kunnen individuele appartementseigenaren zelf een oplaadpunt plaatsen. De eis hierbij is wel dat ze de richtlijnen van de Rijksoverheid volgen en het moeten melden aan de Vereniging van Eigenaren.

Subsidie voor advies – Hoe gaat dat in z’n werk
 Om VvE’s te helpen kunnen deze vanaf nu subsidie krijgen wanneer ze advies inwinnen van een expert. Door de SEEH-regeling (Subsidie Energiebesparing Eigen Huis) kunnen 75% van de kosten worden vergoed, met een maximum van 1500 euro. In dit consult moet er in ieder geval antwoord komen op de volgende vragen: Wat is de beste plaats voor het installeren van een laadpaal bij een parkeervoorziening, wat is een eerlijke verdeling van de kosten en hoe zit het met de (brand)veiligheid.

Door de nieuwe regelgeving kunnen Verenigingen van Eigenaren hun vragen laten beantwoorden door advies in te winnen van deskundigen waarbij ze 75% van de kosten terugkrijgen. Dit is een goede ontwikkeling voor de lange termijn, waardoor er meer duidelijkheid en minder kosten zullen zijn voor de leden en bewoners van VvE’s.

Welke problemen zien VvE’s vaak over het hoofd?
Naast vragen en problemen waar VvE’s vaak zelf al aan denken, zoals de juiste locatie voor het plaatsen van een laadpaal, de verdeling tussen de kosten of de veiligheid rondom het plaatsen van een laadpunt, zijn er nog een paar facetten die VvE’s niet mogen vergeten. Denk bijvoorbeeld aan een ‘’Smart Charging Network’’ of ‘’Dynamic Load Balancing’’ (DLB).

Smart Charging Network en Dynamic Load Balancing
Bij een Smart Charging Network worden laadpalen gekoppeld in een netwerk en wordt er via een dataverbinding gecommuniceerd met de slimme meter. Deze geeft door hoeveel stroom er beschikbaar is op de aansluiting. Zo zorgt het netwerk ervoor dat elektrische auto’s optimaal geladen worden en er geen overbelasting ontstaat. Zeker bij een toenemend aantal elektrische auto’s in de garage is het van belang om dit toe te passen. In het geval van Dynamic Load Balancing wordt het elektriciteitsverbruik geregeld door de laadpaal juist af te stemmen op de totale capaciteit. Zo bescherm je je energienetwerk tegen overbelasting.

Wat kan E-Flux betekenen voor VvE’s?
De VvE betaalt als collectief voor de algemene stroomvoorziening waar de laadpaal op aangesloten is. Dit betekent dat de stroomkosten worden verdeeld over alle bewoners (inclusief bewoners die geen gebruik maken van een laadvoorziening).

E-Flux biedt daarom een complete oplossing voor VvE’s. Met E-Flux kun je als VvE alle laadpalen in één overzicht beheren. De geladen stroomkosten worden per bewoner automatisch bijgehouden en verrekend. E-Flux stuurt vervolgens iedereen die gebruik maakt van een laadvoorziening een factuur voor de geladen kosten, welke vervolgens automatisch wordt verrekend en teruggestort naar de VvE.

Hierdoor betaalt de gebruiker van een laadpaal alleen voor het eigen verbruik en blijven de maandelijkse kosten van overige inwoners van de VvE gescheiden. Het is hierbij ook mogelijk om de gefactureerde kWh’s te verrekenen met een werkgever, ongeacht welke laadpas de bewoner gebruikt. Bij problemen met een laadvoorziening is E-Flux 24/7 bereikbaar voor support. Zo weet je zeker dat je altijd mobiel bent.

E-Flux biedt jouw VvE de mogelijkheid om zelfstandig het merk van de laadpaal te kiezen en om verschillende merken/typen laadpalen te combineren. Dit geeft bewoners de optie om zelf te bepalen welk merk laadpaal zij willen aanschaffen. Het E-Flux eMobility platform ontzorgd de EV-rijders van jouw VvE dus volledig, zonder dat dit ten koste gaat van de woonbeleving van diegenen die de overstap naar elektrisch rijden nog niet hebben gemaakt!

Waar moet je beginnen?
E-Flux richt zich met haar unieke software op de ontwikkeling van eMobility en komt in beeld wanneer de laadpaal is geplaatst. Ondanks het feit dat wij zelf geen hardware leveren, helpen wij je graag op weg. Daarom kun je op onze website de VvE brochure doorlopen waarin je wordt meegenomen in de toepassingen van ons eMobility platform voor de laadpalen van jouw VvE. Ga voor meer informatie en voor ervaringen van andere VvE’s naar https://www.e-flux.nl/laadoplossing-vve/

Mijn E-Flux
Mijn laadpas beheren

Log in en beheer gemakkelijk je laadpas.

Mijn Laadpalen beheren

Log in en beheer makkelijk en snel je laadpalen en laadpassen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle gebruikers van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Technisch portaal installateur

Beheer als installateur je geplaatste laadpalen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle installateurs van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?