De ideale laadoplossing inrichten voor een appartementencomplex

Feel free!

Heb je een eigen huis en mogelijkheid om een laadpunt te plaatsen? Dan is dit zo geregeld. Maar in steden komt het veel vaker voor dat mensen in een appartementencomplex wonen. Hoe ga je dan om met het plaatsen van laadpalen? Je moet wel rekenen houden met alle bewoners en eventueel bezoek die ook gebruik wil maken van de laadpaal. In deze case is de VvE bij zijn huisinstallateur terecht gekomen met het vraagstuk om laadpalen te plaatsen bij de parkeerplaatsen van een appartementencomplex. E-Flux heeft ondersteuning geboden in dit proces.

Verwachting en wensen vaststellen

Samen met de huisinstallateur is gekeken naar de uitgangspunten. Het belangrijkste van deze sessie was dat er niet naar de beperkingen gekeken werd van de huidige elektrotechnische installatie, maar naar de verwachtingen en de wensen in de aankomende twee jaar op het gebied van elektrisch laden. Zoals: hoeveel bewoners rijden hybride of elektrisch op dit moment? Hoeveel bezoekers komen er laden? Moeten de laadpalen voor iedere EV-driver worden opengesteld?

Smart Grid voor optimaal laden

Vervolgens wordt er door de installateur gekeken wat er op de elektra aansluiting mogelijk is. Op de 3-Fase aansluiting (3 * 80A) kunnen de vijf gewenste laadpunten wel geplaatst worden, mits er een Smart Grid wordt ingesteld. Dit wordt door E-Flux in de software geregeld en het zorgt ervoor dat het vermogen van de laadpalen nooit boven de maximumcapaciteit van de hoofdaansluiting komt. Daarna is naar de montage gekeken. Er is gekozen voor 3 laadpalen met 2 sockets die op het parkeerterrein worden geplaatst. In het geval van deze montage is het efficiënter om een verbinding met sim tot stand te brengen. Het is dan wel belangrijk dat de gsm-verbinding op de locatie waar de laadpalen geplaatst worden voldoende is.

Laadpaal selecteren? Let op IK-grade

Voor publiek toegankelijke locaties is het belangrijk om een laadpaal te plaatsen die robuust genoeg is. Hoe sterk een behuizing is wordt bepaald met de IK-grade. Voor dit project is er gekozen voor IK10, de hoogste klasse. Zorg ervoor dat je altijd kijkt welke instantie de keuring heeft gedaan. Een gerenommeerde Europese instelling is daarbij wel een pré om er zeker van te zijn dat de laadpaal ook daadwerkelijk IK10 is.

Wij regelen het. Jij bepaalt het stroomtarief.

1

Inventarisatie

Welke bewoners rijden elektrisch of gaan dit op korte termijn doen? Hebben zij een volledig elektrische auto of een hybride? Dit heeft namelijk invloed op de capaciteit van de aansluiting.
2

Check elektra installatie met installateur

Biedt de huidige elektra-aansluiting voldoende capaciteit voor de laadpalen? Tip: bij het aanvragen van een grotere aansluiting worden de kosten per kWh stukken lager. Hierdoor kan je als VVE een hogere marge aan het ingestelde laadtarief overhouden.
3

Bewoner schaft laadpaal aan

Vrije keuze voor een merk. E-Flux kan als 1 provider gekoppeld worden aan verschillende merken laadpalen. Omdat de parkeerplaats privé is aangekocht is het niet meer dan logisch dat de bewoner zelf het laadpunt betaalt.
4

Installatiewerkzaamheden

De installatiekosten voor het eigen laadpunt worden betaald door de bewoner. Zijn er andere kosten die gemeenschappelijk bezit betreffen? Overleg of dit onderling wordt verdeeld.
5

Verrekening gebruikte stroom

VVE krijgt toegang tot de E-Flux backoffice waar de tarieven per kWh kunnen worden ingesteld. Uiteraard in overeenstemming met de bewoners. Elke maand factureert E-Flux de laadpas-provider van de bewoner en stort het ontvangen bedrag vervolgens door naar de VVE.

Support en beheer

Na plaatsing van de laadpalen en inrichting van het beheersysteem kan er een situatie voorkomen waar support voor nodig is. E-Flux is altijd het eerste aanspreekpunt. Onze helpdesk staat 24/7 paraat om mee te kijken met de laadpaal en te helpen. Bijvoorbeeld als de kabel niet loslaat, de laadsessie beëindigd moet worden maar iemand zijn pas kwijt is of als de laadpalen een storing heeft. Als de laadpaal in storing blijft door een hardware probleem schakelen wij door naar de installateur. De installateur heeft afspraken met de VVE gemaakt over het servicelevel. In deze case is er voor hardware problemen niet gekozen voor een 24/7 support, maar voor een 48-uurs support. De hardware support wordt altijd volledig verzorgd door de installateur.

Onderhoudscontract VVE

Om er zeker van te zijn dat alles goed onderhouden wordt heeft de installateur ook de laadpalen meegenomen in het onderhoudscontract met de Vereniging van Eigenaren. Zodoende worden de laadpalen en de aansluiting periodiek gecontroleerd door de installateur. Ook deze service is en wordt geregeld tussen de installateur en de VvE.

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

Ik ben Vincent. Wie ben jij?