“Wij zijn als VvE volledig ontzorgd door E-Flux.”

Feel Free!

Binnen jullie VVE zijn er behoorlijk wat laadpalen geplaatst. Hoe hebben jullie dit als VVE aangepakt?

“We zijn samen met de aannemer al in een vroeg stadium begonnen met het organiseren van laadvoorzieningen in de parkeergarage. Al snel bleek een elektra- en dataverbinding vanuit de appartementen naar de parkeergarage niet mogelijk. Daarom moest er een aparte aansluiting worden geplaatst.”

Veel praatjes, weinig kennis
“Als VVE wisten wij op dat moment nog niets over dit soort installaties. We hebben bij verschillende aanbieders offertes opgevraagd en al snel bleek dat er op dit gebied nog niet veel kennis was, maar wel veel praatjes. Na veel wikken en wegen hebben we bij de huisinstallateur het juiste advies gevonden en zijn we met de kosten aan de slag gegaan. Een goede laadoplossing voor een parkeergarage maakt gebruik van Load Balancing waardoor in de piekuren iedereen in de garage voldoende vermogen krijgt om te laden. Het bleek dat, los van de laadpunten, de basis installaties met o.a. Load Balancing en alle kabels, verzwaarde aansluiting (3x250A) en werkzaamheden een behoorlijk dure grap werd waar geen geld voor was gereserveerd.”

Met deze aanpak hadden we genoeg geïnteresseerden om het geheel te bekostigen.
“Na inventarisatie onder de bewoners bleek het plaatje financieel niet haalbaar omdat de groep van EV-rijders te klein was om de laadpunten én de basisinstallatie te financieren. We hebben toen een alternatief opgezet waarbij bewoners de keuze hadden uit twee opties:”

  • A: je betaalt voor een laadpunt incl. een aandeel in de basisinstallatie (loadbalancing, kabelgoten etc). Je krijgt dan een compleet en werkend laadpunt bij je parkeerplaats.
  • B: je betaalt alleen voor de basisinstallatie van het laadsysteem. Je krijgt dan geen laadpunt maar investeert alvast in het systeem waardoor de realisatie van het geheel mogelijk wordt. Ga je later elektrisch rijden, dan hoef je alleen nog maar het laadpunt aan te schaffen.
VvE bottleneck facturatie
E-Flux backoffice Alfen laadpaal
tesla met alfen laadpaal e-flux backoffice
Alfen laadpaal e-flux backoffice

Hoe zijn jullie bij E-Flux terecht gekomen?

“Na behoorlijk wat trials-and-errors gedurende het eerste jaar bleek dat het systeem dat we bij de installateur hadden gekocht toch niet helemaal voldeed aan onze verwachtingen. De grootste bottleneck was de verrekening die handmatig plaatsvond. Hierdoor moest de VVE losse facturen sturen naar de gebruikers. Dit bracht een hoop werk met zich mee waar we als VVE niet op zaten te wachten. Alternatief was om het de VVE-administrateur te laten doen, maar dat bracht ook weer extra kosten. Daarnaast bleek het voor zakelijke EV-rijders met een leasebedrag incl. brandstof (stroom) niet mogelijk om de VVE-factuur voor de verrekening van de stroom in te dienen bij de leasemaatschappij. Thuis laden werd daardoor dubbel zo duur: je dan betaalt voor stroom via het leasecontract én ook nog eens privé via de VVE.”

Geen abonnementskosten, wel automatische verrekening
“We hebben toen naar meerdere aanbieders gekeken die de verrekening van stroom voor o.a. een VvE verzorgen. Nadeel van deze aanbieders is dat ze abonnementskosten rekenen. Een aantal van de eigenaren van een laadpaal maken nog geen gebruik van de laadpaal en een extra abonnement zou niet wenselijk zijn voor hun. We hebben dit probleem uiteindelijk bij de installateur neergelegd en toen de discussie tot een kookpunt kwam werd door hun geopperd om eens te kijken naar E-Flux.

E-Flux biedt deze service aan in de vorm van een opslag per kWh, of een abonnement die wordt betaald door de gebruiker. Hierdoor komen de kosten volledig bij de gebruiker te liggen. Daarnaast het feit dat we als VvE een eigen kWh-tarief kunnen bepalen was doorslaggevend om te kiezen voor E-Flux.”

Wat kan je aan andere VvE’s die ook bezig zijn met het plaatsen van laadpalen meegeven als advies/tips?

  1. Zo vroeg mogelijk starten, het liefst tijdens de bouw indien mogelijk.
  2. Zorg dat je de kosten voor het systeem (basis installatie) scheidt van de kosten voor een individuele laadpaal. Op die manier wordt een systeem voor een VVE meer betaalbaar.
  3. Zorg dat je inzichtelijk hebt wat de verbruikskosten moeten zijn per kWh (dus incl alle bijkomende kosten).
  4. Zorg ten alle tijden voor een automatische verrekening (d.m.v. E-Flux).

Beoordeling E-Flux

We zijn heel tevreden. De installatie en de samenwerking met de installateur liep perfect en de bereikbaarheid was (zelfs ’s avonds) prima. Sinds we als VvE zijn overgestapt op E-Flux hebben we gek genoeg eigenlijk ‘geen ervaring’ meer met E-Flux terwijl alles gewoon prima draait zonder klachten of problemen. Dat zegt wat mij betreft genoeg. Wij zijn als VvE volledig ontzorgd door E-Flux.

Met welk cijfer zou je E-Flux beoordelen?

  • Service: 9
  • Contact met medewerkers: 9
  • Gebruiksgemak systeem: 9

Meer weten? Neem contact op.

Bent u als VvE ook op zoek naar een systeem voor automatische verrekening van laadkosten? Neem contact met ons op via de onderstaande mogelijkheden.

Feel Free!