Een hoop automerken zien veel potentie in de transitie naar het elektrisch rijden. We kennen met name Europese, Amerikaanse, Japanse of Koreaanse auto’s, maar momenteel proberen Chinese merken om in de Europese EV-markt toe te treden. Hoewel deze merken vrijwel onbekend zijn gaan de automerken proberen zichzelf op de kaart te zetten bij de Europese consument. In 2020 maakten MG en Aiways hun entree op de Europese markt, anderen zullen hen snel gaan volgen.

Nieuwkomers zullen zich moeten bewijzen

De meeste Chinese merken zijn redelijk onbekend, hebben nog geen goede reputatie als het gaat om betrouwbaarheid en zullen de consument daarom extra goed moeten overtuigen. De meeste fabrikanten kiezen daardoor voor een relatief lage of gelijkwaardige aanschafprijs. Voor veel consumenten is vertrouwen het allerbelangrijkste aspect bij een auto. Het zal voor veel Chinese merken naar waarschijnlijkheid veel tijd gaan kosten om dit vertrouwen te winnen bij de Europese consument. Een aantal jaren terug probeerden Chinese merken al toe te treden. Dit bracht weinig succes, de auto’s werden niet goed ontvangen en bedrijven maakten al snel de stap terug.  Ook zullen de merken een auto-importeur moeten zoeken die hun EV’s wil gaan aanbieden en garanties te kunnen geven in de Europese landen.

EV populariteit in Nederland en Scandinavië

De Chinese fabrikanten willen naast hun nationale markt graag ook aan de rest van de wereld tonen wat zij in huis hebben. De meeste merken zien Noorwegen en Nederland als de ideale landen om deze expansie te starten. De populariteit is hoog en de overheden bieden vele voordelen aan de consument als het gaat om subsidies en regelingen. In Noorwegen bedroeg het marktaandeel van volledig elektrische auto’s in 2020 meer dan 50%, niet gek dus dat deze merken hier het liefst willen toetreden.

Welke Chinese merken zijn verkrijgbaar?

Op dit moment zijn er 2 Chinese automerken te verkrijgen in Nederland. De eerste auto auto kwam eind 2019 al op de markt. Een Chinese partij kocht de naam ‘MG’ op van de failliete Britse automaker en bracht met de ZS EV een van de eerste volledig elektrische SUV’s op de markt. De auto werd in 2 maanden tijd zo’n 1000 keer verkocht in 2019, mede door een korting van maar liefst €8000 euro was de auto verkrijgbaar voor nog geen €25.000. Toch blijkt de auto minder goed te verkopen dan verwacht, er werden maar 2000 stuks verkocht in heel 2020. Daarnaast is sinds december de Aiways U5 op de Nederlandse wegen te bewonderen en is de SERES 3 momenteel al te bestellen.

Welke Chinese merken zijn verkrijgbaar?

Een jong bedrijf genaamd Xpeng denkt een betere auto te kunnen bieden dan Tesla. De topman Brian Gu zegt een auto te hebben ontwikkeld die niet goedkoper zal zijn dan concurrentie, maar wel meer te bieden heeft. Xpeng auto’s zijn volgens hem ruimer, beter en bieden slimmere technologie. Er wordt in alle opzichten samengewerkt met de beste partijen om hun auto zo goed mogelijk aan te kleden. Voor design wordt Porsche betrokken in het verhaal en voor technologie is NVIDIA een ondersteunende partij. De G3 is het eerste model dat naar Nederland zal komen, in Noorwegen is de verkoop eind 2020 gestart, daar heeft de auto een prijskaartje van een kleine €34.000.

Xpeng G3 (Bron: AutoWeek)

Hongqi is een van de oudste en bekendste merken binnen China. Het bedrijf wil in ieder geval 1 model in Nederland uitbrengen. De E-HS9 behoort tot de grootste maat SUV en kan met een lengte van 5.2 meter worden omschreven als een Range Rover in een elektrisch jasje. Deze gigantische EV heeft ook iets weg van een Rolls Royce. De auto heeft een rijbereik van 510km met een standaardvermogen van 310kW (422pk). Vanwege deze uitstekende prestaties en luxe styling wordt dit zeker geen goedkope auto, de prijsverwachting ligt rond de €100.000.

Hongqi E-HS9 (Bron: Autoweek)

Een auto die zich erg onderscheidt op het gebied van infotainment is de Byton M-Byte. Met een horizontaal scherm dat over het hele dashboard loopt en scherm op het stuur biedt de M-Byte een design dat nog geen andere fabrikant heeft. Deze SUV heeft een prijskaartje dat start vanaf €55.000. Hiervoor krijg je dus het unieke infotainment, een rijbereik van zo’n 300-400km en een standaardvermogen van 200kW (272pk).

Interieur Byton M-Byte (Bron: Byton)

Net als Xpeng heeft NIO de ambitie om het Tesla lastig te maken, dat NIO naar Tesla kijkt, blijkt uit de styling van de auto. Het infotainment systeem komt ook goed in de buurt bij dat van Tesla. Qua accu prestaties doet de ET7 het ook zeker niet onaardig. Accelereren van 0-100km/h kan in 3,9 seconden en de standaard accu van 70kWh biedt naar verwachting een actieradius van 500km. Er zullen ook varianten komen met grotere accu’s. Deze moeten goed zijn voor maar liefst 700 tot 1000km. Het bedrijf is ook bezig met een systeem waarmee accu’s kunnen worden geruild. Hierdoor hoef je nooit te laden. Of deze verwachtingen daadwerkelijk worden gewaarborgd moet nog blijken.

NIO ET7 (Bron: Car and Driver)

Vanuit de Geely Group, waaronder ook Volvo en Lotus toebehoren, kwam de mededeling dat 2 merken de overstap willen maken naar Europa. Lynk & Co en Geometry zullen op basis van Volvo technologie proberen om een goede uitgangspositie te verkrijgen binnen Europa. In Gent wordt op dit moment een fabriek gebruikt voor de productie van Lynk & Co EV’s. Door middel van efficiënte en innovatieve manieren wil Lynk & Co de Total Cost of Ownership (TCO) voor de gebruiker zo interessant mogelijk maken. Het bedrijf wil gebruik maken van digitale verkoop voor lagere kost/verkoopprijzen en biedt hierbij ook de optie om via abonnementsvormen een auto af te nemen. Ook werkt het bedrijf aan een App waarmee carsharing mogelijk wordt gemaakt. Zo kunnen de auto’s zo goed mogelijk worden ingezet en wordt het mogelijk gemaakt om als eigenaar een deel van de kosten terug te verdienen.

Lynk & Co EV (Bron: AutoWeek)

Heb jij het vertrouwen in Chinese EV’s?

De komende tijd zullen deze verschillende EV’s stuk voor stuk naar Nederland komen.  Houd de E-Flux website goed in de gaten voor de nieuwste EV’s. Bekijk alle modellen op onze EV-pagina en bekijk de geschikte laadoplossing die past bij jouw situatie voor jouw (toekomstige) EV. De E-Flux laadpas is de meest voordelige laadpas en biedt een dekking van meer dan 200.000 laadpunten.

 

Neem voor meer informatie contact met ons op via:

e-mail

Telefoonnummer: +31 (0)20 763 06 20 

Overal jouw auto kunnen opladen? Kies voor zekerheid met de E-Flux laadpas.

Bestel E-Flux laadpas
Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?