Skip to main content

Amsterdam 15 oktober 2021 – In een eerder stuk schreven we al over de vijf auto’s die impact maakten binnen de EV-markt. Verschillende interessante EV’s passeerden in dit stuk de revue en dit artikel maken we een deep dive in één van deze pioniers; de Lightyear one.

Zo’n vijf jaar geleden ontstond het idee van vijf studenten om een zo efficiënt mogelijke auto te ontwikkelen; met succes want op de Automotive Campus in Helmond waar het bedrijf gevestigd is staan de eerste preproductiemodellen al in het pand. Hier wordt nog iedere dag gewerkt aan het optimaliseren van de Lightyear one om hem uiteindelijk klaar te maken voor de lancering in de zomer van 2022.Er zullen 946 stuks op de markt komen binnen de bezorgregio’s Europa, Noorwegen en Zwitserland, met een prijskaartje van 150.000 euro per stuk exclusief belastingen. Een auto voor het hogere segment, maar met het doel de efficiëntie en mogelijkheden van toekomstige auto’s in kaart te brengen.

De Lightyear one haalt het maximale uit iedere joule en zonnestraal. Met een energieverbruik van slechts 83 Wh per kilometer heeft de Lightyear one aan de hand van de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) een totaal bereik van zo’n 725 kilometer. Dit is zo’n 2,5 keer zuiniger dan de elektrische voertuigen welke momenteel op de markt gebracht worden. Met een oppervlakte van vijf vierkante meter aan zonnecellen (3 zonnepanelen) haalt de Lightyear one 60% energie uit de zon, waardoor de auto tot 70 kilometer per dag extra opgeladen wordt. Als gebruiker van de Lightyear one kun je dus vaker een bezoek aan de laadpaal overslaan.

Design en techniek komen bij de Lightyear one helemaal samen. Een druppelvormige uitstraling met het zonnepaneel over de lengte van de auto zorgt voor een zeer aerodynamische CW-waarde (luchtweerstand) van onder de 0,20. Dit betekent dat de Lightyear one een auto is met de laagste luchtweerstand ter wereld! Door de 4 inwheel aandrijving wordt deauto zo efficiënt mogelijk aangedreven zodat de aandrijving erg direct is en er bijna niets verloren gaat. Ook de banden zijn ingericht op zo min mogelijk weerstand omdat ze erg dun zijn. Ze zijn daarnaast duurzaam geproduceerd van zo min mogelijk rubber. Het zijpaneel dat over de achterwielen zit voegt nog eens een actieradius van 15 kilometer toe.

De binnenkant van het preproductiemodel laat een onwijs grote kofferbakruimte zien, waarvan de exacte inhoud nog niet bekend is. Daarbij zal de binnenkant ingericht worden van vegan materialen welke 100% recyclebaar en zo duurzaam mogelijk geproduceerd zijn. De multimedia wordt verzorgd door Lightyear haar eigen software welke jaarlijks geüpdatet kan worden.

De wereld gaat over op meer duurzame energiebronnen en de technologie van Lightyear speelt hier een grote rol in. Door de totstandkoming van de Lightyear one dragen ze bij aan de ontwikkeling van een schonere mobiliteit in de auto-industrie. Hierdoor kan Lightyear elektrische voertuigen overal schaalbaar maken voor iedereen en met een positieve impact.

E-Flux richt zich met haar unieke software ook op ontwikkeling van de e-Mobility. Je EV opladen is natuurlijk essentieel wanneer je elektrisch rijdt. Met de laadpassen van E-Flux beschik je over een van de meest lucratieve laadpassen om onderweg je elektrische auto mee op te laden. Voordelige en slimme oplossingen voor op kantoor, thuis en voor onderweg. Wil je meer weten over onze opties? Kijk dan snel op www.e-flux.nl

Bestel nú de meest voordelige Laadpas van Nederland!

Bestel E-Flux laadpas

Voor verdere persinformatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Jorrit Jonkman – Marketing Assistant

Contact
Mijn E-Flux
Mijn laadpas beheren

Log in en beheer gemakkelijk je laadpas.

Mijn Laadpalen beheren

Log in en beheer makkelijk en snel je laadpalen en laadpassen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle gebruikers van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Technisch portaal installateur

Beheer als installateur je geplaatste laadpalen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle installateurs van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?