Skip to main content

5. Amazon – elektrische bezorgbussen in het straatbeeld
Nummer 5 is de Rivian Amazon bezorgbus. Sinds Amazon in juli haar nieuwe bezorgcentrum opende bezorgt de e-commerce gigant pakketten met eigen elektrische bezorgbusjes. Door de samenwerking met Rivian heeft Amazon haar eerste vol elektrische bestelbus binnen het bedrijf weten te integreren. Het doel van Rivian is om ‘’producten te ontwikkelen en te leveren die de wereld nog niet had’’. Door de samenwerking met Amazon hopen ze het goede voorbeeld te geven aan andere bedrijven zodat ook deze gaan werken aan een betere en schonere wereld in 2040.
Met de kartonachtige look moet het design van de bus jarenlang meegaan. De bestelwagen is voornamelijk ingericht op de bestuurder. De wagen bevat airconditioning, een klimaatbeheersysteem, de beste verlichting in zijn klasse en een reeks aan uitgebreide veiligheidsvoorzieningen.

Met een onaangekondigde kWh classificatie is het nog niet bekend wat het exacte vermogen van de bus zal zijn. Alle Rivian Prime-bestelauto’s krijgen in ieder geval een batterijpakket welke geschikt zal zijn voor een actieradius tot zo’n 400 kilometer. De bestelbussen worden opgeleverd in 3 verschillende maten waarbij er 15, 20 of 25 kubieke meter aan pakketten vervoerd kan gaan worden.

4. Lightyear one – Een auto aangedreven door zonne-energie
De contracten zijn afgesloten en de productie is zelfs al begonnen. Door de samenwerking met het Finse bedrijf Valmet Automotive moet het prototype van de Lightyear One vanaf januari 2022 van de band rollen, met een verwachting dat in 2024 er zo’n honderdduizend auto’s per jaar geproduceerd moeten worden.

Datgene wat de Lightyear one onderscheidend maakt is dat deze wagen op zonne-energie kan rijden, wat betekent dat de batterij kan worden opgeladen door stroom en kan worden opgeladen door zonne-energie. Hierdoor maakt het mogelijk om in de zomer maandenlang te rijden in deze multifunctionele auto, zonder dat je deze aan de oplader hangt. Een geweldige innovatie van het bedrijf uit Helmond waar wij als Nederlanders best wel een beetje trots op mogen zijn.

Het prototype van de Lightyear one heeft op een acculading van 60 kWh een afstand mogen afleggen van zo’n 710 kilometer. Dit is een grote sprong voor het bedrijf en mag gezien worden als een doorbraak, omdat andere modellen met een vergelijkbare accu een maximale actieradius hebben van zo’n 345 kilometer. Tijdens de testrit behaalde het prototype van Lightyear one een maximumsnelheid van 85 km/u en de fabrikant verwacht na deze testrit al gauw het vermogen op te kunnen krikken tot 100 km/u met een vergelijkbaar verbruik.

3. Squad Solar City Car – de kleine Nederlandse stadsauto met zonnepanelen
Met de opkomst van de deelmobiliteit gepaard met duurzaamheid biedt de klein compacte Squad Solar City Car de ideale oplossing. Het Nederlandse bedrijf is gevestigd in Breda en hoopt dat deze tweezitter ook als deelauto wordt ingezet.

De Squad Solar City Car, de naam zegt het eigenlijk al, is een tweepersoons wagentje die net als de Lightyear one is aangedreven op zonne-energie, met een uitneembare batterij. Met een totaal formaat van 1 bij 2 meter kunnen er tot wel 3 wagens op 1 parkeerplaats staan. Naast andere ontwerpen van verschillende bedrijven zoals de Microlino en City Transformer zal deze geweldige innovatieve oplossing een toekomstbeeld zijn voor in de binnenstad.

Het dashboard zal voorzien zijn van smartphone integratie. De Squad Solar City Car is met een actieradius van 100 kilometer bedoelt voor kleine afstanden. Door de zonnepanelen op het dak kan deze wagen volgens Squad zo’n 20 kilometer extra per dag rijden. Het basismodel moet zo’n 6000 euro gaan kosten.

2. Volkswagen ID Life – stadse conceptauto voor de jongere generatie
Ook Volkswagen zit niet stil op het gebied van innovatie en komt op de proppen met een stadse uitvoering speciaal gericht op de jonge doelgroep die ook betaalbaar moet gaan worden. Tijdens de IAA Mobility beurs in München is Volkswagen ID.Life gepresenteerd en het doel is dat deze rond 2025 op de markt komt.

De nieuwe Volkswagen ID.Life moet de elektromobiliteit van Volkswagen gaan vertegenwoordigen. Met het oog op de jonge doelgroep wordt de smartphone het beslissende bedieningsapparaat om te navigeren en te communiceren in de ‘lege’ cockpit. Als het aan de VW-merkbaas ligt, fungeert de voorruit zelfs als biosscoopscherm waarbij de voorbank volledig ingeklapt kan worden. Overigens richt VW de productie van de ID.Life in aan de hand van duurzame materialen.

Deze jonge stadsauto moet zo’n twintigduizend euro gaan kosten. Met een aandrijving van 172kW (234pk) en een 57 kWh batterij, zal de Volkswagen ID.Life een actieradius hebben van zo’n 400 kilometer.

1. Audi Skysphere en Grandsphere – Autonome auto’s met de mogelijkheid tot transformatie
Met de aankondiging van de ‘’sphere series’’ ofwel de drie nieuwe concept modellen die Audi tentoonstelt, kunnen we een kijkje nemen naar de toekomst van elektrisch rijden.

Het studiemodel dat op dit moment nog geen concrete productieplannen heeft kan zowaar transformeren. Door de multifunctionele wielbasis welke met 250mm wordt verlengd, kan deze Audi transformeren van een 4,94 meter ‘’Sports modus’’ naar een 5,19 meter ‘’Grand modus’’. Ook zal de inzittende bijna volledig autonoom kunnen rijden (level 4) waarbij er van een ruimtelijker en aangenamer interieur genoten kan worden.

De Skysphere met elektromotor op de achteras moet een acceleratie halen van 0-100 km/u binnen 4 seconden. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door het relatief lage totaalgewicht van 1800 kg en sterke 465kW (620pk) motor. Met een maximale actieradius van 500 km is dit een topper om naar uit te kijken.

Na de bekendmaking van het concept de Skysphere, is de Grandsphere het tweede concept van Audi in de sphere series. Het is wel duidelijk dat het interieur een prominente rol gaat spelen in de auto’s van de toekomst. De focus van de sphere series ligt voornamelijk op het ontwerp van binnenuit en de Grandsphere wordt zelfs al gelabeld als ‘’huiskamer’’ en ‘’privéjet’’ voor op de weg.

De 5,35 meter lange Grandsphere geeft ook de mogelijkheid om volledig autonoom te rijden. Wanneer level 4 zou worden geactiveerd zal het stuur, de pedalen en de meters verdwijnen, om te profiteren van maximale comfort met een ruimtelijk en onbelemmerd uitzicht.

Met een vierwielaandrijving en elektromotor op de voor- en achteras zorgen de motoren voor een totaal vermogen van zo’n respectievelijke 530kW (720pk). Daarnaast zal de actieradius van deze Audi Grandsphere zo’n 750 kilometer bedragen, mede dankzij het 120 kWh accupakket.

Bij E-Flux kunnen we niet wachten om te zien wat te toekomst te bieden heeft op het gebied van elektrisch rijden. Ben je op zoek naar de juiste laadoplossing voor je elektrische droomauto? Klik dan hier. Wij zullen ons samen met onze partners blijven inzetten voor een nog groenere elektrische toekomst!

Mijn E-Flux
Mijn laadpas beheren

Log in en beheer gemakkelijk je laadpas.

Mijn Laadpalen beheren

Log in en beheer makkelijk en snel je laadpalen en laadpassen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle gebruikers van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Technisch portaal installateur

Beheer als installateur je geplaatste laadpalen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle installateurs van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?