Skip to main content

Amsterdam 13 oktober 2021 – De energieprijzen stijgen de laatste tijd behoorlijk door de toegenomen vraag naar aardgas. In landen als Rusland waar gas wordt geproduceerd wordt de gaskraan intussen niet verder opengedraaid wat bij ons weer merkbaar is door de stijging van de gasprijs op de energienota.

De stijging van deze energieprijzen heeft een grootschalig effect. Zo kunnen we verwachten dat de tomaten, komkommers en de kroppen sla duurder zullen worden aan het einde van het jaar, omdat deze kasproducten geproduceerd moeten worden onder hogere energiekosten. De gasprijs ligt momenteel rond de €1,27 per m3 terwijl deze begin dit jaar nog rond de 0,29 eurocent lag. Vanzelfsprekend heeft dit ook effect op het kostenplaatje van de automobilist waarbij het elektrisch rijden plotseling een behoorlijk financieel voordeel heeft. Hieronder een klein voorbeeld:

450 km Benzine rijden: verbruik 1:14 = 32 liter x €2,002 per liter = €64,06
450 km Elektrisch rijden: 77 kWh batterij x €0,28/kWh = € 21,56

Dit scheelt je in totaal dus zo’n 42,50 euro wanneer je 450 kilometer elektrisch rijdt ten opzichte van 450 kilometer op benzine. In dit voorbeeld is ook nog eens rekening gehouden met de stijging van de elektriciteitsprijzen. Op jaarbasis scheelt je dit als EV-rijder:

10.000 km per jaar = € 945
15.000 km per jaar = € 1.415
25.000 km per jaar = € 2.360

Daarbij zijn de bedragen en voorwaarden voor 2022 bekend gemaakt en komt er zo’n 71 miljoen euro in de pot voor subsidies voor nieuwe elektrische personenauto’s en zo’n 20,4 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto’s. Zo kun je voor de koop of private lease van nieuwe elektrische voertuigen een bedrag van 3350 euro verwachten en voor gebruikte elektrische voertuigen (koop of private lease) een bedrag van 2000 euro.

Om in aanmerking te komen voor deze regeling moet de auto wel voldoen aan een paar voorwaarden. Zo moet de auto 100% elektrisch zijn met een actieradius van minimaal 120 kilometer, mag de nieuwprijs niet lager zijn dan 12.000 euro en niet hoger dan 45.000 euro en moet de auto als elektrisch voertuig geproduceerd zijn en niet zijn omgebouwd tot elektrisch voertuig.

Ook de e vrijstelling van BPM (motorrijtuigenbelasting) voor elektrische auto’s zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch zijn nog altijd van toepassing. In drie verschillende gewichtsklassen scheelt dit je per jaar:

851-950 kg = €312,- per jaar
1.051-1.150 kg = € 496,- per jaar
1.251-1.350 kg = € 684,- per jaar

De conclusie is dat het ondanks de stijging van de energieprijzen nog best interessant kan zijn om over te stappen op elektrisch rijden. Omdat je voor een elektrische auto geen wegenbelasting betaald tegenover een gemiddelde van 40 euro per maand ten tijde van een benzine auto is het nu lucratiever dan ooit om over te stappen op elektrisch rijden.

Bij E-Flux weten we als geen ander hoe je dit zorgeloos kunt doen. Met de E-Flux laadpas weet je zeker dat je altijd en overal je elektrische auto kan opladen voor de beste prijs. Door ons grote netwerk dat bestaat uit meer dan 200.000 laadpunten kun je altijd wel ergens terecht. Voor privé en zakelijk gebruik. Kies de voordeligste laadpas van Nederland! Op werkdagen voor 16:00 uur besteld morgen in huis.

𝗕𝗲𝘀𝘁𝗲𝗹 𝗱𝗲 𝗺𝗲𝗲𝘀𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿𝗱𝗲𝗹𝗶𝗴𝗲 𝗹𝗮𝗮𝗱𝗽𝗮𝘀 𝘃𝗮𝗻 𝗡𝗲𝗱𝗲𝗿𝗹𝗮𝗻𝗱 𝗻𝘂 𝘃𝗶𝗮 𝗱𝗲 𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀𝘁𝗮𝗮𝗻𝗱𝗲 𝗹𝗶𝗻𝗸!
E-Flux laadpas 

Bestel nú de meest voordelige Laadpas van Nederland!

Bestel E-Flux laadpas

Voor verdere persinformatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Jorrit Jonkman – Marketing Assistant

Contact
Mijn E-Flux
Mijn laadpas beheren

Log in en beheer gemakkelijk je laadpas.

Mijn Laadpalen beheren

Log in en beheer makkelijk en snel je laadpalen en laadpassen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle gebruikers van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Technisch portaal installateur

Beheer als installateur je geplaatste laadpalen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle installateurs van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?