Skip to main content

Elektrische auto’s met een grote accucapaciteit én een 1-fase boordlader doen er lang over om volledig op te laden. DC-laders zijn daarom een uitkomst. Waarom? Bij normale AC-laadpalen wordt de stroom binnen in de auto omgezet in DC-stroom. Bij een DC-lader wordt de stroom in de laadpaal omgezet, wat ervoor zorgt dat de accu’s tot wel 6 keer sneller opgeladen worden. Daarnaast is er minder stroomverlies omdat de omvormer in de DC-lader efficiënter werkt dan de boordlader in de auto.

Thuis laden: AC vs. DC
We nemen als voorbeeld de Jaguar I-Pace. Deze auto kan 7,4kW per uur laden aan een AC-laadpaal. Dit vermogen kan alleen worden gegeven als er genoeg vermogenbeschikbaar is. De laadtijd hangt af van het beschikbare vermogen en de aansluiting. We maken een vergelijking. We gaan er van uit dat de auto nog 10% batterij heeft en 85kW moet laden.

AC-laadpaal (vanaf €1.200 excl. installatie)

  • 1x40A aansluiting: laadtijd minimaal 12 uur
  • 3x25A aansluiting: omdat de auto maar 5,3kW/u kan krijgen bedraagt de minimale laadtijd 16 uur.
  • 3x35A aansluiting: laadtijd 12 uur, als er een fase volledig wordt vrijgehouden voor het opladen van de auto.

Voor alle AC-laders geldt dat er óf een fase vrij moet worden gehouden, of Dynamic Load Balancing moet worden toegepast om de auto zo snel mogelijk op te laden zodat het doorslaan van de stoppen wordt voorkomen.

DC-lader (vanaf €10.000 excl. installatie)
Alleen bij 3-fase aansluitingen en i.c.m. Dynamic Load Balancing

  • 3x25A aansluiting: de auto kan minimaal 11kW laden waardoor de laadtijd maximaal 8 uur bedraagt.
  • 3x35A aansluiting: de auto kan minimaal 17kW laden waardoor de laadtijd maximaal 6 uur bedraagt.

Dynamic Load Balancing?
Dynamic Load Balancing is een term die je vast vaker bent tegengekomen. Het is eigenlijk niets meer dan energiemanagement tussen de laadpaal en een energiemeter. De energiemeter wordt aangesloten op de hoofdaansluiting en meet wat er allemaal gebruikt wordt in huis qua energie.  Dit wordt naar de laadpaal gecommuniceerd zodat deze weet hoeveel de auto mag krijgen. Ben je aan koken (elektrisch) en staat de wasmachine aan? Dan zal de auto weinig opladen. Maar gedurende de nacht kan de auto juist weer op een hoger vermogen laden. Omdat dit een hardware oplossing is hoef je bij E-Flux geen apart abonnement af te sluiten voor Dynamic Load Balancing.

Welke laadoplossing kiezen voor thuis?
Welke laadoplossing bij jouw situatie past hangt helemaal af van het rijgedrag. Rijd je kleine afstanden en kan je op je werk laden? Dan hoef je thuis niet veel meer te laden. Dan volstaat een AC-lader. Rijd je de auto elke dag zo goed als leeg en moet je de volgende dag weer veel kilometers afleggen? Als je budget toereikend is dan zit je met een DC-lader helemaal goed.

Laden bij kantoor
Omdat bedrijven een grotere aansluiting hebben is het mogelijk om met een DC-lader een hoger vermogen te halen dan thuis. Let op: vermogens en laadtijden zijn per situatie verschillend. Deze hangen af van het beschikbare vermogen en de grootte van de aansluiting.

  • 3x50A aansluiting: als je de auto op 17kW laadt is de laadtijd 6 uur of sneller
  • 3x63A aansluiting: als je de auto op 20 kW laadt is de laadtijd 5 uur of sneller
  • 3x80A aansluiting: de auto kan maximaal 25 kW laden waardoor de laadtijd 4 uur bedraagt.

Mobiele DC-laders (Aanschafprijs €4.200)
Er zijn ook mobiele DC-laders beschikbaar. Deze kunnen maximaal 20A leveren vanuit een AC (CEE) stopcontact. Dit resulteert in maximaal 8,8kW laadvermogen voor een Jaguar I-Pace, waardoor de laadtijd van de Jaguar I-Pace minimaal 10 uur bedraagt. Of je dit thuis haalt hangt af van het beschikbare vermogen in huis. Een mobiele lader kan handig zijn als je veel onderweg bent, en als er op de eindbestemming geen laadpaal aanwezig is.

Toelichting
In de onderstaande vergelijking is rekening gehouden met het opladen van een elektrische auto met 95kWh accucapaciteit en een AC-laadsnelheid van 7,4kW.

MIA en Vamil
Als je de lader zakelijk aanschaft dan kan je gebruik maken van de MIA en Vamil. Lees meer informatie.

Interesse in een laadoplossing? E-Flux kan samen met haar partners een complete laadoplossing (AC en DC) bieden die past bij jouw wensen.

Bestel nú de meest voordelige Laadpas van Nederland!

Bestel E-Flux laadpas
Mijn E-Flux
Mijn laadpas beheren

Log in en beheer gemakkelijk je laadpas.

Mijn Laadpalen beheren

Log in en beheer makkelijk en snel je laadpalen en laadpassen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle gebruikers van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Technisch portaal installateur

Beheer als installateur je geplaatste laadpalen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle installateurs van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?