Ga voor vaste lage kosten met de meest flexibele laadoplossing voor elektrische auto’s

Feel Free!

“Persoonlijk contact met mensen die er verstand van hebben”

View Project

E-Flux biedt een laadoplossing met veel voordelen tegen lage kosten. Zo kan je overal laden: thuis, onderweg of op kantoor. Wij regelen met onze backoffice de verrekening van laadsessies en bieden 24/7 support.

Ik wil laadkosten verrekenen
en inzicht in laadsessies.

  • Verschillende abonnementen tegen lage kosten.

  • Onafhankelijke oplossing: vrije keus laadpaal

  • Eenvoudig overstappen van huidige provider

Meer details

Ik wil een laadpas waarmee ik
overal kan laden

  • Keuze uit gratis pas (transactiefee €0,15 incl. btw per sessie) of vast abonnement (€2,95 incl. btw per maand)

  • Netwerk van +40.000 laadpalen in Europa

  • Alles op één maandelijkse factuur

Direct aanvragen

Ik wil elektrisch rijden
wat komt daar allemaal bij kijken?

  • Lage onderhoudskosten
  • Vrijstelling van wegenbelasting
  • Laag bijtellingstarief
Lees verder

Laat ons je helpen

Bel gerust: +31 (0)20 763 06 20

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn E-Flux laadpas gebruiken op mij NewMotion laadpaal thuis?

Newmotion staat het alleen toe om een newmotion laadpas op de whitelist te zetten, of met een newmotion laadpas te zakelijk verrekenen. Helaas kan dit niet met de E-Flux laadpas.

Laadpalen met een E-Flux backoffice kunnen met alle laadpassen verrekenen en whitelisten.

Zonder pas je auto opladen (Plug&Charge)?

Het kan als vervelend worden ervaren: elke keer je pasje voor de laadpaal houden als je de auto thuis aankoppelt. Dat hoeft niet meer. Bij de Alfen Eve mini kan je namelijk de laadpas ID koppelen aan de laadpaal. Elke keer dat je de auto aankoppelt wordt de laadsessie automatisch geregistreerd op jouw laadpas (Plug & Charge). En dus verrekent met je werkgever of eigen onderneming. Ideaal! Ben je op zoek naar een laadpaal voor thuis of een andere locatie? Wij werken met verschillende installatiepartners en laadpaalmerken. Altijd een geschikte oplossing.

Heb je al een Alfen laadpaal? Dan kunnen wij het laadpasnummer in de laadpaal registreren. Laat het ons weten

Mijn laadpas is kwijt of gestolen, wat moet ik doen?

Wat vervelend! Het is belangrijk dat je jouw laadpas zo snel mogelijk blokkeert. Dit doe je door in te loggen in jouw Mobility Portal. De inloggevens heb je ontvangen nadat je jezelf hebt geregistreerd voor de E-Flux laadpas. Log in bij: https://my.e-flux.nl/sp/. Vervolgens klik je op ‘Account’, je komt dan in jouw persoonlijke account. Klik dan op ‘Mijn laadpassen’, hier kan je jouw verloren laadpas als verloren opgeven. Wil je een nieuwe laadpas bestellen? Stuur dan even een mailtje naar Support@e-flux.nl. Voor een nieuwe pas rekenen we een eenmalige vergoeding van €5 incl. btw.

Ik ben mijn laadpas kwijt, wat moet ik doen?

Ben je je laadpas kwijt of is deze gestolen? Ga naar je persoonlijke E-Flux account klik in het menu op “Account” en ga naar “Mijn mobiliteitskaarten”. Klik vervolgens op “melden als verloren”. De laadpas wordt direct geblokkeerd. Na het blokkeren van de laadpas sturen we een nieuwe op. Voor een nieuwe pas vragen wij een eenmalige vergoeding van €5.

Wat is Load Balancing?

Met Load Balancing wordt bedoeld dat een groep laadpalen onderling de beschikbare stroom verdeeld. In de meeste systemen werkt dit door te analyseren hoeveel een voertuig nodig heeft en hoeveel vermogen er beschikbaar is. Op basis van het ingegeven limiet, wordt de stroom verdeeld over de laadpalen, zodat er niet meer stroom wordt gebruikt dan de hoofdaansluiting aan kan.

Static load balancing: het beschikbare vermogen wordt onder de voertuigen verdeeld, hierbij wordt geen rekening gehouden met andere verbruikers op de aansluiting.

Dynamic load balancing: het beschikbare vermogen wat aan de voertuigen geleverd kan worden door één laadpaal of een groep laadpalen wordt beïnvloed door andere verbruikers op de aansluiting zoals huishoudelijke apparatuur of een warmtepomp. Alle verbruikers worden gemeten door een externe energy manager of slimme meter, en deze communiceert met de laadpaal.

Wat zijn de verschillen tussen AC en DC laden?

Wat zijn de verschillen tussen AC en DC laden?
AC = Wisselstroom (regulier laden)
In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kWh) en soms zelfs 63A (43kWh) gebruiken om te laden. Zolang je auto en laadstation het aankan, is een 20kWh accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

DC = gelijkstroom om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade. Snelladen is mogelijk langs de snelweg.

E-Flux kan gekoppeld worden met AC en DC laadpalen.

Wat is een CPO?

Een Charge Point Operator is verantwoordelijk voor het beheren van laadpalen. E-Flux is een CPO, maar de eigenaar van de laadpaal (Host) is vrij om tarieven in te stellen. Naast het beheren van laadpalen zorgen we voor support, verrekeningen, facturatie en interoperabiliteit.

Wat is een MSP?

Een Mobility Service Provider, ook wel MSP genoemd, geeft laadpassen en abonnementen uit voor EV-drivers. E-Flux is een MSP en CPO.

Wat is OCPP?

OCPP staat voor Open Charge Point Protocol, en is een geschreven communicatieprotocol voor laadpalen van elektrische voertuigen. Hierdoor wordt het voor EV-drivers mogelijk om bij verschillende laadpalen te laden. Alleen laadpalen die een over OCPP (kunnen) beschikken zijn geschikt om te koppelen met E-Flux.

Waarom heb ik een beheersysteem nodig voor mijn laadpaal?

Om laadsessies te registreren is het belangrijk dat de laadpaal gekoppeld is aan een softwaresysteem, dit noemen we een beheersysteem. Via een internetverbinding (via simkaart of ethernetkabel) wordt de data naar het platform gestuurd. Het kan zijn dat jouw werkgever stroomkosten vergoedt voor het opladen van je elektrische auto aan huis. Dan is zo’n beheersysteem onmisbaar. In de toekomst zullen steeds meer mensen in een elektrische auto rijden. Grote kans dat jouw bezoek even gebruik wil maken van jouw laadpaal. Met E-Flux kan je eigen laadtarieven instellen voor gastgebruik, en krijg je de stroomkosten netjes vergoed.

Om te voorkomen dat de stoppen doorslaan is het belangrijk om de laadpaal hier goed op in te richten door Smart Charging in te stellen. Dit kan alleen als er een beheersysteem gekoppeld is aan de laadpaal.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een laadpaal?

Welke laadpaal geschikt is voor jouw situatie hangt af van de aansluiting in de meterkast (1-fase of 3-fase) en van de auto die je hebt. Een auto met een grotere accucapaciteit heeft namelijk meer vermogen nodig. Het laadvermogen van de auto bepaalt voor een groot deel welke laadpaal het meest geschikt is. Zo kan een Tesla 11kW per uur laden, waardoor een 7.4kW laadpaal onvoldoende zou zijn. Voor een veilige installatie is het belangrijk om advies te krijgen van een installateur. Omdat E-Flux een onafhankelijk beheersysteem is kan de installateur meerdere soorten laadpalen adviseren. Zo heb je meer flexibiliteit in je keuze.

Verschillen tussen laadpalen kunnen bestaan uit:

  • Wand- of paalmodel
  • Aantal sockets (Stopcontact voor de stekker van de kabel van een elektrische auto)
  • Type socket (voor stekker type 1 of type 2)
  • Vermogen van de laadpaal (3.7kW, 7.4kW, 11kW, 22kW)
  • Mogelijkheid om te koppelen met een beheersysteem (OCPP-communicatie)
  • Smart Charging functionaliteit

 

Wat kost laden bij een publieklaadpunt?

Laden bij een publieklaadpunt kost geld. Deze kosten verschillen per laadpunt en kunnen bestaan uit:

  • Starttarief
  • Prijs per kWh (voor de stroomvergoeding)
  • Prijs per tijdseenheid (minuut of uur)

Bekijk hier de tarieven

Vaak rekenen laadpasaanbieders nog een extra bedrag per laadsessie.

Heb je een laadpas van E-Flux? Dan betaal je bij het Orange abonnement geen extra kosten per laadsessie, maar een vast bedrag van €2,95 per maand. Voor Orange Free! rekenen wij geen vaste kosten maar dan betaal je per laadsessie €0,15 starttarief inclusief btw. Laad je niet vaak openbaar of rij je een hybride auto? Dan kan het voordeliger zijn om voor Orange Free! te kiezen. Voor een volledig elektrische auto adviseren wij het Orange abonnement.

Kan ik ook laden in het buitenland?

Ga je op reis naar het buitenland met je elektrische auto? Zoek dan goed van te voren uit welke passen werken in het land. Er zijn in Europa namelijk verschillende roamingnetwerken. De E-Flux laadpas heeft een goede dekking in de Benelux en Duitsland. In de rest van Europa is de dekking minder sterk. Daarom adviseren wij altijd om goed voorbereid naar het buitenland te gaan.

Check waar de E-Flux laadpas werkt.

Waar kan ik mijn elektrische auto opladen?

Het opladen van je elektrische auto is essentieel. In Nederland zijn er meer dan 33.000 publieke laadstations die te vinden zijn in steden, bedrijfskantoren en andere publieke locaties. Daarnaast zijn er nog ruim 500 snellaadstations die voornamelijk langs de snelweg zitten. Wij hebben roamingafspraken met verschillende operators. Check waar de E-Flux laadpas werkt.

Wat is de actieradius van een elektrische auto?

De actieradius van een elektrische auto is de afstand die je kan afleggen voordat je weer moet laden. Dit verschilt per auto. Met sommige modellen kun je makkelijk 450 kilometer rijden en met andere modellen red je net 200 kilometer. Let hier goed op bij de aanschaf van je nieuwe auto. In principe is een elektrische auto prima voor woon-werk verkeer. Wil je langere afstanden afleggen? Dan kun je gebruikmaken van de snellaadstations. In Nederland zijn er al meer dan 500 snellaadstations waar je binnen 20 minuten je auto vol kan laden.

Welke subsidies zijn er beschikbaar voor elektrische auto’s?

Subsidie voor consument

Als je in een volledige elektrische auto rijdt (FEV) betaal je geen wegenbelasting. Dit scheelt je al gauw €300 per jaar. Deze regeling blijft minimaal tot 2020. Rij je in een plug-in hybride? Dan betaal je het reguliere tarief voor wegenbelasting.

Subsidie voor leaserijder

Leaserijders profiteren van een lage bijtelling. Voor volledig elektrische auto’s wordt 4% bijtelling gehanteerd, voor plug-in hybride 22%

 Subsidie voor ondernemer

Ondernemers kunnen gebruikmaken van extra investeringsaftrek regelingen, namelijk MIA en VAMIL.

  • MIA: investeringsaftrek voor elektrische auto’s bedraagt 36% en voor plug-in hybride (benzinemotor) is dit 27%. Het aankoopbedrag mag niet hoger zijn dan €50.000 (volledig elektrisch) en €35.000 (plug-in hybride). Tip: tel hierbij het bedrag van de laadpaal op als je deze aanschaft. Dit mag namelijk mee worden genomen.
  • VAMIL: investeringsaftrek voor laadpalen. Zo mag voor een laadpunt met een hogere investering van €2.500, 75% van de totale investering worden afgeschreven. Dit kan bijvoorbeeld als je laadpalen aanschaft op een bedrijventerrein.

Welke voordelen heb ik met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden heeft veel voordelen. Naast het feit dat je goed bezig bent voor het milieu én in een moderne, futuristische auto rondrijdt levert het je nog een aantal voordelen op. Zo zijn de onderhoudskosten lager omdat een elektrische auto minder bewegende delen heeft. De accu’s worden na ongeveer 10 jaar vervangen. Daarnaast kan je veel meer kilometers rijden in een elektrische auto. Ook brandstofkosten zijn lager. Het ‘tanken’ met een elektrische auto is ongeveer 40% goedkoper.

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?

We helpen je graag.

Ik ben Gina, wie ben jij?