Ga voor vaste lage kosten met de meest flexibele laadoplossing voor elektrische auto’s

Feel Free!

E-Flux biedt een laadoplossing met veel voordelen tegen lage kosten. Een thuislaadpunt voor jouw elektrische auto, verrekenen met je werkgever en een pas om publiek te laden. Alles wordt geregeld.

Ik wil een laadpaal voor mijn
elektrische auto

Meer detailsDirect aanvragen

Ik wil een laadpas waarmee ik
overal kan laden

  • Keuze uit een vast of gratis abonnement
  • Reserveer een laadpunt met de E-Flux app
Meer detailsDirect aanvragen

Ik wil een abonnement of overstappen en profiteren van lagere kosten en gemak

  • Kosten laadsessies verrekenen met werkgever
  • Maak gebruik van alle functionaliteiten tegen een laag tarief.
Meer detailsDirect aanvragen

Ik wil elektrisch rijden
wat komt daar allemaal bij kijken?

  • Lage onderhoudskosten
  • Vrijstelling van wegenbelasting
  • Laag bijtellingstarief
Lees verder

Laat ons je helpen

Bel gerust: +31 (0)251 763 800

Veelgestelde vragen

Mijn laadpas is kwijt of gestolen, wat moet ik doen?

Wat vervelend! Het is belangrijk dat je jouw laadpas zo snel mogelijk blokkeert. Dit doe je door in te loggen in jouw Mobility Portal. De inloggevens heb je ontvangen nadat je jezelf hebt geregistreerd voor de E-Flux laadpas. Log in bij: https://my.e-flux.nl/sp/. Vervolgens klik je op ‘Account’, je komt dan in jouw persoonlijke account. Klik dan op ‘Mijn laadpassen’, hier kan je jouw verloren laadpas als verloren opgeven. Wil je een nieuwe laadpas bestellen? Stuur dan even een mailtje naar Support@e-flux.nl.

Wat kost een laadpaal?

De kosten van een laadpunt zonder intelligente software bedragen ongeveer €500. Een 1-fase laadpaal (3.7kW) met 1 socket en intelligentie kost tussen de €800 – €1.000. Een drie-fase laadpunt die 22kW levert met 1 socket kost ongeveer €1.500. De installatiekosten zijn afhankelijk van de extra werkzaamheden zoals graven, het instellen van een Smart Charging Grid en het type laadpaal. Voor de installatie moet rekening worden gehouden met een totaalbedrag variërend van €300 tot €700.

Ik ben mijn laadpas kwijt, wat moet ik doen?

Ben je je laadpas kwijt of is deze gestolen? Ga naar je persoonlijke E-Flux account klik in het menu op “Account” en ga naar “Mijn mobiliteitskaarten”. Klik vervolgens op “melden als verloren”. De laadpas wordt direct geblokkeerd. Na het blokkeren van de laadpas sturen we een nieuwe op. Voor een nieuwe pas vragen wij een eenmalige vergoeding van €7,50.

Hoeveel kost het E-Flux beheersysteem?

Voor het gebruik maken van E-Flux als beheersysteem vragen wij een vergoeding. Voor thuisladen hebben wij het Smart Home abonnement. In het abonnement kan je van alle functionaliteiten gebruik maken, hier betaal je niks extra’s voor. Je kan kiezen voor een vast bedrag per maand (vanaf €2 per maand per socket). Meer weten? Neem contact op.

Wat is Priority Charging?

Een EV-driver die laadt in een Smart Grid kan gebruik maken van Priority Charging via de E-Flux app. Dit wordt op de laadpaal aangegeven met korte instructies. Geef in de app aan wat je verwachte vertrektijd is, welke auto je rijdt en wat de batterijstatus is. Op basis van deze gegevens en het beschikbare vermogen wordt jouw auto binnen de aangeven tijd volgeladen.

Wat is Smart Charging?

Smart Charging houdt in dat je laadpaal wordt aangestuurd door de software van E-Flux. Een externe energy manager of een slimme meter, afhankelijk van de mogelijkheden van de laadpaal, meet het verbruik van andere apparaten op de aansluiting in de meterkast. Deze informatie wordt naar E-Flux gestuurd die vervolgens het vermogen wat de laadpaal levert aan de auto bijstuurt. Wordt er veel in huis verbruikt? Dan wordt er minder vermogen aan de auto geleverd. Zo voorkom je overbelasting.

Waarom heb ik een beheersysteem nodig voor mijn laadpaal?

Om laadsessies te registreren is het belangrijk dat de laadpaal gekoppeld is aan een softwaresysteem, dit noemen we een beheersysteem. Via een internetverbinding (via simkaart of ethernetkabel) wordt de data naar het platform gestuurd. Het kan zijn dat jouw werkgever stroomkosten vergoedt voor het opladen van je elektrische auto aan huis. Dan is zo’n beheersysteem onmisbaar. In de toekomst zullen steeds meer mensen in een elektrische auto rijden. Grote kans dat jouw bezoek even gebruik wil maken van jouw laadpaal. Met E-Flux kan je eigen laadtarieven instellen voor gastgebruik, en krijg je de stroomkosten netjes vergoed.

Om te voorkomen dat de stoppen doorslaan is het belangrijk om de laadpaal hier goed op in te richten door Smart Charging in te stellen. Dit kan alleen als er een beheersysteem gekoppeld is aan de laadpaal.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een laadpaal?

Welke laadpaal geschikt is voor jouw situatie hangt af van de aansluiting in de meterkast (1-fase of 3-fase) en van de auto die je hebt. Een auto met een grotere accucapaciteit heeft namelijk meer vermogen nodig. Het laadvermogen van de auto bepaalt voor een groot deel welke laadpaal het meest geschikt is. Zo kan een Tesla 11kW per uur laden, waardoor een 7.4kW laadpaal onvoldoende zou zijn. Voor een veilige installatie is het belangrijk om advies te krijgen van een installateur. Omdat E-Flux een onafhankelijk beheersysteem is kan de installateur meerdere soorten laadpalen adviseren. Zo heb je meer flexibiliteit in je keuze.

Verschillen tussen laadpalen kunnen bestaan uit:

  • Wand- of paalmodel
  • Aantal sockets (Stopcontact voor de stekker van de kabel van een elektrische auto)
  • Type socket (voor stekker type 1 of type 2)
  • Vermogen van de laadpaal (3.7kW, 7.4kW, 11kW, 22kW)
  • Mogelijkheid om te koppelen met een beheersysteem (OCPP-communicatie)
  • Smart Charging functionaliteit

 

Wat kost laden bij een publieklaadpunt?

Laden bij een publieklaadpunt kost geld. Deze kosten verschillen per laadpunt en kunnen bestaan uit:

  • Starttarief
  • Prijs per kWh (voor de stroomvergoeding)
  • Prijs per tijdseenheid (minuut of uur)

Vaak rekenen laadpasaanbieders nog een extra bedrag per laadsessie. Informeer bij je laadpasaanbieder voor de exacte tarieven.

Heb je een laadpas van E-Flux? Dan betaal je bij het Orange abonnement geen extra kosten per laadsessie, maar een vast bedrag van €2,95 per maand. Voor Orange Free! rekenen wij geen vaste kosten maar dan betaal je per laadsessie €0,15 starttarief en €0,03 per kWh inclusief btw. Laad je niet vaak openbaar of rij je een hybride auto? Dan kan het voordeliger zijn om voor Orange Free! te kiezen. Voor een volledig elektrische auto adviseren wij het Orange abonnement.

Kan ik ook laden in het buitenland?

Ga je op reis naar het buitenland met je elektrische auto? Andere Europese landen (met name Duitsland, Belgie en Frankrijk) zijn hard bezig om meer laadpalen te plaatsen. Hier vind je eenvoudig een geschikt oplaadpunt. Hier kun je een laadpaal zoeken door het adres van je bestemming op te geven. Je krijgt ook direct inzicht in de beschikbaarheid van de laadpaal. Dit is binnenkort ook mogelijk met de E-Flux app.

Waar kan ik mijn elektrische auto opladen?

Het opladen van je elektrische auto is essentieel. In Nederland zijn er meer dan 33.000 publieke laadstations die te vinden zijn in steden, bedrijfskantoren en andere publieke locaties. Daarnaast zijn er nog ruim 500 snellaadstations die voornamelijk langs de snelweg zitten. Zo kan je tijdens je reis overal opladen. Bekijk hier alle laadpunten waar je kan laden met de E-Flux laadpas.

Wat is de actieradius van een elektrische auto?

De actieradius van een elektrische auto is de afstand die je kan afleggen voordat je weer moet laden. Dit verschilt per auto. Met sommige modellen kun je makkelijk 450 kilometer rijden en met andere modellen red je net 200 kilometer. Let hier goed op bij de aanschaf van je nieuwe auto. In principe is een elektrische auto prima voor woon-werk verkeer. Wil je langere afstanden afleggen? Dan kun je gebruikmaken van de snellaadstations. In Nederland zijn er al meer dan 500 snellaadstations waar je binnen 20 minuten je auto vol kan laden.

Welke subsidies zijn er beschikbaar voor elektrische auto’s?

Subsidie voor consument

Als je in een volledige elektrische auto rijdt (FEV) betaal je geen wegenbelasting. Dit scheelt je al gauw €300 per jaar. Deze regeling blijft minimaal tot 2020. Rij je in een plug-in hybride? Dan betaal je het reguliere tarief voor wegenbelasting.

Subsidie voor leaserijder

Leaserijders profiteren van een lage bijtelling. Voor volledig elektrische auto’s wordt 4% bijtelling gehanteerd, voor plug-in hybride 22%

 Subsidie voor ondernemer

Ondernemers kunnen gebruikmaken van extra investeringsaftrek regelingen, namelijk MIA en VAMIL.

  • MIA: investeringsaftrek voor elektrische auto’s bedraagt 36% en voor plug-in hybride (benzinemotor) is dit 27%. Het aankoopbedrag mag niet hoger zijn dan €50.000 (volledig elektrisch) en €35.000 (plug-in hybride)
  • VAMIL: investeringsaftrek voor laadpalen. Zo mag voor een laadpunt met een hogere investering van €2.500, 75% van de totale investering worden afgeschreven.

Welke voordelen heb ik met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden heeft veel voordelen. Naast het feit dat je goed bezig bent voor het milieu én in een moderne, futuristische auto rondrijdt levert het je nog een aantal voordelen op. Zo zijn de onderhoudskosten lager omdat een elektrische auto minder bewegende delen heeft. De accu’s worden na ongeveer 10 jaar vervangen. Daarnaast kan je veel meer kilometers rijden in een elektrische auto. Ook brandstofkosten zijn lager. Het ‘tanken’ met een elektrische auto is ongeveer 40% goedkoper.

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?

We helpen je graag.

Ik ben Gina, wie ben jij?