Goed nieuws voor de enthousiaste EV-liefhebber! Onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft concludeert in haar nieuwste onderzoek in opdracht van het RVO namelijk dat de elektrische auto net zo veilig is als de auto op fossiele brandstof. Reden voor dit onderzoek is de toegenomen aandacht voor de veiligheidsrisico’s dat het gestaag groeiende aantal elektrische auto’s met zich meebrengt.

De elektrische auto wordt steeds populairder. Daar zijn wij als E-Flux natuurlijk heel blij mee, omdat dit naast de fiscale voordelen voor de bestuurder, ook bijdraagt aan een beter milieu. Alle media-aandacht die de EV krijgt is niet onopgemerkt gebleven en in september 2019 zijn er Kamervragen gesteld over het veiligheidsrisico dat de elektrische auto met zich mee brengt. Geen onbelangrijk punt, gezien EV’s een steeds groter aandeel vormen van de auto’s op de weg, in parkeergarages en in woonwijken.

Het onderzoek van het CE Delft maakt niet alleen gebruik van 280 bronnen, maar neemt in haar conclusie ook 25 interviews met deskundigen mee. De hoofdconclusie van het onderzoek is dat elektrische auto’s geen groter veiligheidsrisico vormen dan auto’s op fossiele brandstof. Dit heeft mede te maken met de strenge veiligheidsnormen die gelden voor zowel elektrische auto’s als auto’s met een verbrandingsmotor. Het gevolg hiervan is dat de risico’s die gelden voor elektrische auto’s, in de meeste gevallen ook gelden voor auto’s met een verbrandingsmotor.

De grootste veiligheidsrisico’s die uit het onderzoek naar voren kwamen zijn die van een thermal runaway en -net als bij auto’s met een verbrandingsmotor- brand in parkeergarages. Bij het ontstaan van een thermal runaway zorgt een hoge temperatuur of interne weerstand in de cellen van het accupakket voor het ontstaan van brand waarbij giftige gassen vrijkomen. Het CE Delft concludeerde dat EV’s hiermee geen groter veiligheidsrisico vormen, maar wel een ander incidentprotocol vragen. Zo is er bij brand door thermal runaway meer bluswater nodig en moet voor het wegslepen eerst onderzocht worden waar de accu zich bevindt. Elektrische auto’s ontbranden echter niet vaker dan auto’s met verbrandingsmotor.

In het onderzoek is gezorgd voor een compleet veiligheidsoverzicht. Er zijn bots testen geanalyseerd, de onderzoekers hebben zich verdiept in het brandgevaar, maar ook de consequentie van batterijschade en te water raken. Zelfs de afwezigheid van geluid en het specialistische onderhoud dat de auto’s nodig hebben is onderzocht evenals consequenties van het uitbreiden van de laadinfrastructuur en de risico’s rondom een incident in een parkeergarage. Uit alle deelonderzoeken kwam telkens dezelfde conclusie: de elektrische auto brengt niet meer veiligheidsrisico met zich mee dan de auto met verbrandingsmotor.

Fantastisch nieuws, vinden wij. Op deze manier is er steeds minder reden om niet over te stappen op elektrisch rijden. Mocht dit artikel jou net zo geïnspireerd hebben als bij ons het geval is; met de E-Flux laadpas kun je laden op meer dan 200.000 locaties in binnen- en buitenland! Benieuwd welke veilige EV het beste bij jou past? Bekijk hier een compleet overzicht van beschikbare auto’s en hun laadoplossingen! Neem gerust een kijkje of neem voor meer info over een laadoplossing contact met ons op via:

E-Mail

Telefoonnummer: +31 (0)20 763 06 20 

Overal jouw auto kunnen opladen? Kies voor zekerheid met de E-Flux laadpas.

Bestel E-Flux laadpas
Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?