Nederland is druk bezig de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s te verbeteren. Er staan nu ruim 500 snelladers* die de meeste elektrische auto’s binnen een half uur al een actieradius kunnen geven van boven de 100km. Hier gaan we later dieper op in. Eerst gaan we het hebben over de verschillen in laadtijd.

AC laden
De accucapaciteit van een auto wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Met dit vermogen is een elektrische auto in staat om een bepaald aantal kilometers af te leggen. Dit noemen we actieradius. Nu even terug naar de basis: elektrisch vermogen wordt uitgedrukt in Watt. Om vermogen te berekenen vermenigvuldigen we Volt en Ampère met elkaar. Hiermee kunnen we uitrekenen hoeveel vermogen een laadpaal kan leveren, en hoe lang het duurt om de accu’s op te laden. In het volgende rekenvoorbeeld gaan we uit van een stopcontact die 230V levert.

  • 1-Fase 16A laadpaal: 16* 230V = 3,7kW
  • 1-Fase 32A laadpaal: 32 * 230V = 7,4KW
  • 3-Fase 16A laadpaal: (3*16) * 230V = 11kW
  • 3-Fase 32A laadpaal: (3*32) * 230V = 22kW

Als een elektrische auto wordt geladen op AC-stroom (wisselstroom) dan moet deze binnen in de auto worden omgevormd naar DC-stroom (gelijkstroom), want alleen gelijkstroom kan worden opgeslagen in accu’s. De omvormer in de auto bepaald dus hoeveel kW er per uur geladen kan worden, dit wordt AC-laadvermogen genoemd. Voorbeeld: een Nissan Leaf heeft een accucapaciteit van 40kWh, en een AC-laadvermogen van 6,6kW. Het heeft geen zin om aan een 11/22kW laadpaal te gaan laden, want de omvormer kan simpelweg maar 6,6kW omvormen. Een laadpaal van 7,4kW is dus wel geschikt. Als we een rekensom maken zouden we op een maximale laadtijd van: 40/6,6= 6 uur uitkomen. MAAR, een accu wordt langzamer opgeladen nadat deze voor 80% vol is geladen, wat de uiteindelijke laadtijd 7 uur maakt.

De juiste laadoplossing kiezen
Deze factoren bepalen dus voor een groot deel welke laadpaal je het best kan laten installeren. En dan hebben we de elektrische aansluiting in de meterkast nog. De meeste woningen hebben namelijk een 1-fase aansluiting. Om te voorkomen dat tijdens het laden alle stoppen eruit vliegen is het belangrijk om de installatie door een professionele installateur te laten plaatsen. Doordat er op het moment dat je aan het laden bent minder vermogen beschikbaar kan zijn (door bijvoorbeeld gebruik van huishoudelijke apparatuur) wordt er door de installateur dynamisch load balancing worden toegepast.

Laadkosten verrekenen met werkgever
Wil je laadsessies registreren of verrekenen? Dan kan je voor een E-Flux abonnement op het beheersysteem kiezen. Alle support pakken wij in samenwerking met de installateur op. En wij regelen de verrekening en facturatie voor de laadsessies. Omdat ons systeem onafhankelijk van de laadpaal werkt heb je altijd flexibiliteit om voor een geschikte oplossing te kiezen.

DC-laden
In tegenstelling tot AC-laders geven DC-laders direct gelijkstroom aan de auto, waardoor de accu’s sneller worden opgeladen. Net als AC-laadvermogen heeft een elektrische auto ook een maximaal DC-laadvermogen. De meeste DC-laders in Nederland hebben een vermogen van 50kW, maar er wordt in diverse Europese landen ook geïnvesteerd in snelladers die een vermogen leveren tussen de 175 – 350kW. Deze zijn voorbereid op de nieuwere modellen die op hogere vermogens kunnen snel laden. Als er meerdere auto’s tegelijk aan het laden zijn kan het invloed hebben op het laadvermogen. Het beschikbare vermogen wordt simpelweg verdeeld onder het aantal ladende auto’s. Je kan er dus niet altijd van uitgaan dat je op vol vermogen kan laden.

Benieuwd hoeveel kilometer je kan rijden na een half uur snelladen? We pakken er een aantal EV’s bij:

  • Nissan Leaf (2018): 134 km
  • Hyundai Inoniq: 205 km
  • Tesla X 100D: 254 km
  • Tesla S 100D: 293 km
  • BMW i3: 132 km
  • VW e-Golf: 115 km
  • Jaguar i-Pace: 244 km

Bekijk en vergelijk hier meer elektrische auto’s.

Wil je elektrisch rijden? Kijk dan goed naar de afstanden die je aflegt. Naar het buitenland rijden met een elektrische auto wordt steeds makkelijker, maar een route uitstippelen langs laadpunten is zeker belangrijk.

Vragen naar aanleiding van dit blog? Neem contact op.

Bron: Groen 7 Wido Den Hollander
* Fastned, Allego, Mistergreen, Tesla
Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Mobility Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!