Wat wordt bedoeld met IK- en IP-classificatie?

De IK-classificatie van een product geeft aan hoe sterk de behuizing is. Door middel van een test wordt het effect van een inslag gemeten, zoals met een hamer. De laagste klasse is 0, het product wordt niet beschermd tegen een inslag. De hoogste klasse is IK-10, waarbij de behuizing bestand is tegen een klap van voor voorwerp met een gewicht van 5kg op 40cm afstand. Voor laadpalen op openbare locaties wordt IK-10 als eis gesteld. De meeste laadpalen hebben IK-8 of IK-10.

De IP-klasse geeft aan hoe goed een behuizing stof en vloeistoffen zoals water tegenhoudt:

  • IP 21 Druipwaterdicht
  • IP 22 Aanrakingsveilig
  • IP 23 Regenwaterdicht
  • IP 44 Spatwaterdicht
  • IP 54 Stofvrij / spatwaterdicht
  • IP 55 Stofvrij / Spuitwaterdicht
  • IP 65 Stofvrij / Spuitwaterdicht bij water uit verschillende richtingen
  • IP 67 Stofdicht / Waterdicht

Welke problemen kunnen zich voordoen?

Veelvoorkomende problemen met laadpalen zijn:

  • Stekker laat niet los
  • Laadsessie wordt niet beëindigd
  • Verbinding laadpaal is weggevallen
  • Dynamic load balancing niet goed ingesteld

E-Flux vangt alle eerstelijns support op voor gekoppelde laadpalen.

Hoe is jullie support en service ingericht?

Wij bieden zelfs een 24/7 supportlijn aan, dus kunnen wij elk moment van de dag iemand helpen. Als het probleem niet direct kan worden opgelost door de supportdesk, dan gaat het waarschijnlijk om een hardware probleem. Dan zullen we contact opnemen met de tweedelijns support, en dat is het installatiebedrijf die de laadpaal geplaatst heeft. Lukt het niet om het probleem op te lossen? Neem dan contact op met de serviceafdeling van de fabrikant of groothandel.

Wanneer staat de laadpaal live in het platform?

Als de connectie van de ethernetkabel of simkaart groen knippert dan is de laadpaal goed aangesloten met de backoffice van E-Flux.  Als je inlogt in het maintenance platform kan je het laadpaalnummer zoeken. Als het icoontje van de connector groen is dan communiceert de laadpaal met het platform.

Waar vind ik mijn geïnstalleerde laadpalen?

In het Technical Portal vind je een overzicht van de laadpalen die door jou geïnstalleerd zijn, en die gekoppeld zijn aan het beheersysteem van E-Flux.

Hier is het onder andere mogelijk om:

  • Laadvermogen aan te passen
  • Nieuwe firmware uploaden
  • Foutmeldingen in te zien
  • Tickets aan te maken

Hoe kan ik samenwerken met E-Flux?

Ben je installateur en heb je interesse in een samenwerking? Super! Als eerst nemen wij de samenwerking door en zullen we de afspraken inclusief verwerkingsovereenkomst in een contract vastleggen. Daarna zullen we een account aanmaken voor je en uitleg geven over het Technical Portal. Leads sturen we door naar onze installatiepartners.

Neem snel contact op via 020 763 06 20  of per mail.

Welke laadpalen kunnen gekoppeld worden?

E-Flux is een onafhankelijke backoffice. Hierdoor is het mogelijk om verschillende laadpalen op 1 locatie te koppelen, bijvoorbeeld AC en DC laadpalen.

E-Flux kan gekoppeld worden met:

  • ABB
  • Alfen
  • Circontrol
  • Delta
  • Ecotap
  • Keba
  • Zaptec

Bekijk hier een overzicht van alle fabrikanten

Wat is het verschil tussen installeren met simkaart en ethernetkabel?

De laadgegevens worden via een internetverbinding van de laadpaal naar E-Flux gestuurd. Dit kan via een simkaart of een ethernetkabel. We raden aan om bij locaties waar weinig bereik is (parkeergarage etc.) altijd gebruik te maken van een ethernetverbinding. Afhankelijk van het protocol kan de verbinding met een ethernetkabel eenvoudig tot stand komen. De SOAP-variant van het OCPP-protocol is namelijk lastiger in te stellen dan de JSON-variant.

Let op: bij het gebruik van een ethernetkabel kan de verbinding tussen de laadpaal en de E-Flux beheersysteem verbroken als de firewall van het netwerk wordt aangepast OF als er een nieuw wifinetwerk is. De laadpaal zal dan opnieuw gekoppeld moeten worden.

Wat wordt er bedoeld met Master en Slave?

In een Master/Slave situatie is er slechts 1 slimme laadpaal nodig die door middel van een ethernetkabel de andere laadpalen in de groep slimmer maakt. Hierdoor is het mogelijk om kosten te besparen door maar één laadpaal te kopen die een GSM verbinding heeft. Op deze master worden slaves aangesloten. Dit kan voordelig zijn in een laadplein omdat een slave laadpaal geen GSM modem nodig heeft waardoor de prijs lager is.

Wat is Load Balancing?

Met Load Balancing wordt bedoeld dat een groep laadpalen onderling de beschikbare stroom verdeeld. In de meeste systemen werkt dit door te analyseren hoeveel een voertuig nodig heeft en hoeveel vermogen er beschikbaar is. Op basis van het ingegeven limiet, wordt de stroom verdeeld over de laadpalen, zodat er niet meer stroom wordt gebruikt dan de hoofdaansluiting aan kan.

Static load balancing: het beschikbare vermogen wordt onder de voertuigen verdeeld, hierbij wordt geen rekening gehouden met andere verbruikers op de aansluiting.

Dynamic load balancing: het beschikbare vermogen wat aan de voertuigen geleverd kan worden door één laadpaal of een groep laadpalen wordt beïnvloed door andere verbruikers op de aansluiting zoals huishoudelijke apparatuur of een warmtepomp. Alle verbruikers worden gemeten door een externe energy manager of slimme meter, en deze communiceert met de laadpaal.

Wat zijn de verschillen tussen AC en DC laden?

Wat zijn de verschillen tussen AC en DC laden?
AC = Wisselstroom (regulier laden)
In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kWh) en soms zelfs 63A (43kWh) gebruiken om te laden. Zolang je auto en laadstation het aankan, is een 20kWh accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

DC = gelijkstroom om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade. Snelladen is mogelijk langs de snelweg.

E-Flux kan gekoppeld worden met AC en DC laadpalen.

Hoe kan ik een geïnstalleerde laadpaal omzetten naar E-Flux?

Laadpalen die al geïnstalleerd zijn kunnen overgezet worden op het beheersysteem van E-Flux. Check of de laadpaal met E-Flux kan worden gekoppeld.

De eigenaar van de laadpaal kan een abonnement bij ons kiezen, wij sturen een configuratiepakket met instructies op naar de installateur. Het omzetten kan binnen één dag geregeld worden.

Dien een aanvraag in voor het koppelen met E-Flux.

 

Ik wil een laadpaal koppelen die nog niet in jullie lijst staat. Wat moet ik doen?

Neem contact op, wij zullen de aanvraag in behandeling nemen en kijken of dit type laadpaal toegevoegd kan worden. Let op dan alleen laadpalen met OCPP communicatieprotocol gekoppeld kunnen worden.

Welke laadpalen kunnen gekoppeld worden met E-Flux?

Laadpalen die over OCPP-communicatie beschikken kunnen met E-Flux gekoppeld worden. Dit zie je in de specificaties staan als OCPP 1.5 of 1.6. Bekijk hier met welke laadpalen we al een koppeling hebbenPer merk vind je een overzicht van verkooppunten.

Ik wil een laadpaal verkopen, wat is er mogelijk?

Er zijn verschillende laadpalen verkrijgbaar en de meeste worden geleverd zonder een beheersysteem. Dan is het niet mogelijk om laadsessies te registreren en betalingen te regelen. In feite wordt de stroom altijd gratis weggegeven aan gastgebruikers. E-Flux kan aan bijna alle laadpalen gekoppeld worden zolang deze over OCPP-communicatie beschikt. Bekijk hier de laadpalen waarmee wij al een koppeling hebben.

Voor de laadpaaleigenaar hebben wij verschillende abonnementen: Smart Home, Smart Business en Public Pro. Alle functionaliteiten zoals gastgebruik en smart charging zitten in de abonnementen. De klant kan kiezen voor een vast bedrag per maand of een gratis abonnement. Bij deze laatste houden wij een klein bedrag per geladen kWh in om zo onze onkosten te vergoeden.

Wat is een CPO?

Een Charge Point Operator is verantwoordelijk voor het beheren van laadpalen. E-Flux is een CPO, maar de eigenaar van de laadpaal (Host) is vrij om tarieven in te stellen. Naast het beheren van laadpalen zorgen we voor support, verrekeningen, facturatie en interoperabiliteit.

Wat is een MSP?

Een Mobility Service Provider, ook wel MSP genoemd, geeft laadpassen en abonnementen uit voor EV-drivers. E-Flux is een MSP en CPO.

Wat is OCPP?

OCPP staat voor Open Charge Point Protocol, en is een geschreven communicatieprotocol voor laadpalen van elektrische voertuigen. Hierdoor wordt het voor EV-drivers mogelijk om bij verschillende laadpalen te laden. Alleen laadpalen die een over OCPP (kunnen) beschikken zijn geschikt om te koppelen met E-Flux.