Het opladen van een elektrische auto vergt vele male meer van het elektriciteitsnet dan huishoudelijke apparatuur. Daarom is het verstandig om bij de aanschaf van een elektrische auto en een laadpaal rekening te houden met Load Balancing. “Load Balancing… komt mij bekend voor, maar wat houdt dit precies in?” Load Balancing houdt in dat het beschikbare vermogen wordt verdeeld over de laadpaal en andere huishoudelijke apparatuur. Dit kent twee vormen: ‘Static’ en ‘Dynamic’.

Static Load Balancing is vrij eenvoudig in te stellen in een laadpaal of via de backoffice. Er wordt een maximale ampère ingesteld waar de laadpaal niet overheen kan gaan. Deze grens wordt door een installateur of elektricien bepaald door te kijken wat er maximaal binnenshuis gebruikt kan worden.

Voorbeeld: Stel je hebt een 1 x 35 ampère aansluiting. Binnenshuis wordt tijdens de piekuren maximaal 20 ampère gebruikt. Vanwege de selectiviteit en om overbelasting van de hoofdaansluiting te voorkomen zal een gekwalificeerde elektricien aanbevelen het maximale laadvermogen op 10 ampère te stellen (2,3kW). Dat schiet natuurlijk niet op.

In het voorgaande voorbeeld heb je bij statische load balancing maar 10 ampère om te laden. Een Jaguar I-pace zou dan in ruim 40 uur helemaal vol geladen zijn en een Nissan Leaf in 17 uur. Maar een auto schaf je aan om te rijden, je wilt dus niet de hele dag wachten tot de auto weer vol is.

Dynamisch Load Management biedt hier een uitkomst. Wat heb je hiervoor nodig? Een laadpaal, en een extra energiemeter die met elkaar kunnen communiceren. De energiemeter meet hoeveel energie er beschikbaar. De laadpaal past het laadvermogen hierop aan.

Voorbeeld: Stel je hebt een 1 x 35 ampère aansluiting, binnenshuis wordt tijdens de piekuren maximaal 20 ampère gebruikt. Er wordt een energiemeter tussen de huishoudelijke apparatuur en de hoofdaansluiting geplaatst. De energie meter meet wat er wordt gebruikt binnenshuis. Dit wordt doorgegeven aan de laadpaal. De laadpaal past het laadvermogen hierop aan. ‘s nachts zou je hierdoor kunnen laden op 30 ampère, terwijl je tijdens de piek uren laadt op 2,3kW zonder dat je stoppen eruit vliegen. Ideaal toch?

Een veel toegepaste oplossing is een combinatie van de laadpalen van Alfen ICU in combinatie met een slimme meter. Deze slimme meter hebben veel mensen al in huis, maar niet iedere slimme meter voldoet aan de juiste vereisten om te kunnen communiceren met de laadpaal. Een andere goedwerkende oplossing is de KEBA P30 x-serie in combinatie met een externe energiemeter. Deze energiemeters kunnen de laadpaal om de seconde voorzien van informatie over het actuele energieverbruik binnenshuis. Op basis van deze informatie past de KEBA het laadvermogen aan, waardoor je altijd kan laden zonder dat je stoppen eruit vliegen.

Vragen over Load Balancing of geintresseerd in een laadpaal met deze functionaliteit? Neem contact op.

Vraag hier een vrijblijvende offerte aan voor een laadpaal voor de Jaguar I-PACE

Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!