Rijd je elektrisch, dan moet je elektriciteit “tanken” om de accu’s weer vol te laden. Er staan inmiddels zo’n 34.000 publieke laadpunten in Nederland. Maar wat betaal je eigenlijk voor een laadsessie?

Opbouw van de kosten

Een (semi)publieke laadpaal levert elektriciteit en is eigendom van een gemeente of bedrijf. Daarnaast wordt een laadpaal onderhouden, zowel software als hardware, en soms gefinancierd door een Charge Point Operator (CPO). De CPO zorgt ervoor dat alle sessies geregistreerd worden en dat het betalingsverkeer tussen de EV-drivers die komen laden en de laadpaal-eigenaar goed wordt geregeld. Laadpassen worden uitgegeven door een Mobility Service Provider (MSP). Als EV-driver heb je dus een contract met een MSP voor het gebruiken van de laadpas. En van dit bedrijf krijg je maandelijks een factuur voor de laadsessies die op jouw laadpas geregistreerd staan.

De uiteindelijke tarieven die je als EV-driver betaalt kunnen bestaan uit: een kWh-tarief, een starttarief (ook wel transactievergoeding genoemd) en een tarief per minuut of uur. De gemiddelde kWh prijzen kunnen uiteenlopen van €0,25 – €0,59. Een gedeelte van dit tarief is bedoeld voor de elektriciteit die wordt verbruikt door het laden, en een gedeelte om de investering van de laadvoorziening terug te verdienen (investering kan per AC-laadpaal wel €3.000 – €6.000 zijn, en voor DC laders €20.000 – €100.000) maar ook voor het regelen van al het betalingsverkeer en het onderhouden van het beheersysteem. Het beheersysteem registreert namelijk alle laadsessies en betalingen.

Waarom is snelladen duurder?

Benzine tanken aan de snelweg is duurder vergeleken met een onbemand tankstation aan een provinciale weg. Simpelweg omdat er meer kosten worden gemaakt wanneer er een shop aanwezig is, en de kosten voor de locatie hoger zijn. In Nederland staan er ruim 500 snellaadstations waar je binnen een half uur je elektrische auto vol kan laden. Een super service, die daarom ook meer geld kost. DC-laadstations zijn namelijk erg kostbaar (denk aan €20.000 – €100.000) omdat deze een ingebouwde omvormer hebben. Hierdoor wordt het mogelijk om je auto snel op te laden. Het totale vermogen wordt namelijk in één keer de auto ingepompt en hoeft niet meer te worden omgezet in de auto zelf.

Snelladers in Nederland:

  • Fastned: 66 snellaadstations, voornamelijk langs snelwegen.
  • Allego: meer dan 60 snelladers door Nederland heen.
  • ANWB: 30 AC snelladers en 6 DC snelladers. Voor de AC-laders geldt dat deze alleen de Renault Zoe met een maximaal vermogen van 22kW kunnen laden. Overige elektrische auto’s laden 3-7kW per uur.

Bekijk hier een actueel overzicht: https://oplaadpalen.nl/

Roaming bij elektrisch rijden is vergelijkbaar met telecom

Om ervoor te zorgen dat je als EV-driver op zoveel mogelijk plekken kan gaan laden moeten er afspraken gemaakt worden tussen de laadpas-aanbieders (MSP) en laadpaal-aanbieders (CPO). Deze roaming-afspraken kan je vergelijken met de telecommarkt. Je activeert een laadsessie met een laadpas die gekoppeld is aan jouw account. Hiervoor heeft jouw laadpas-aanbieder een contract gesloten met de CPO. Hierdoor wordt je laadpas herkent en geregistreerd. Om het maken van deze onderlinge afspraken te vereenvoudigen zijn er diverse brancheverenigingen opgezet. Alle leden die zijn aangesloten kunnen gebruik maken van een standaardprotocol waardoor de markt opener wordt, en jij op zoveel mogelijk plekken kan laden. Dit lidmaatschap kost geld, en dat is de reden dat er vaak nog een vergoeding wordt gerekend als je met een laadpas bij een laadpaal laadt die van een andere operator is. Het goedkoopste laden doe je vaak bij de laadpaal die door hetzelfde bedrijf beheerd wordt als de pas.

Laadkosten onduidelijk

Helaas is het niet altijd eenvoudig in te zien welke kosten er worden gerekend voor het laden. eViolin, de branchevereniging voor EV wil zich inzetten voor meer prijstransparantie. Middels onze roamingafspraken kunnen wij de prijzen van andere laadpalen in onze app laten zien. Laadpalen die gekoppeld zijn met E-Flux hebben een maximaal kWh-tarief van €0,37. De eigenaar van de laadpaal is namelijk vrij om een eigen tarief in te stellen.

Laadpassen van E-Flux

E-Flux geeft laadpassen uit. Je kan kiezen voor een gratis abonnement waar je alleen voor het gebruik betaald, of een vast bedrag per maand (€2,95). Laadt je vaker dan 6 keer per maand bij een publiek laadpunt OF rijdt je volledig elektrisch? Dan is de laadpas met vaste kosten per maand het voordeligst. Voor laadpaal-eigenaren en exploitanten bieden wij een beheersysteem om een laadvoorziening flexibel in te richten. Want door eigen tarieven in te stellen kan het laden aantrekkelijk worden gemaakt waardoor de investering sneller wordt terugverdiend.

Meer weten over laadtarieven? Neem contact op.

Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Mobility Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!