Rijd je elektrisch, dan moet je elektriciteit “tanken” om de accu’s weer vol te laden. Er staan inmiddels zo’n 40.000 (semi)publieke laadpunten in Nederland. Maar wat betaal je eigenlijk voor een laadsessie?

Een (semi)publieke laadpaal levert elektriciteit en is eigendom van een gemeente of bedrijf. Daarnaast wordt een laadpaal onderhouden, zowel software als hardware, en soms gefinancierd door een Charge Point Operator (CPO). De CPO zorgt ervoor dat alle sessies geregistreerd worden en dat het betalingsverkeer tussen de EV-drivers die komen laden en de laadpaal-eigenaar goed wordt geregeld. Laadpassen worden uitgegeven door een Mobility Service Provider (MSP). Als EV-driver heb je dus een contract met een MSP voor het gebruiken van de laadpas. En van dit bedrijf krijg je maandelijks een factuur voor de laadsessies die op jouw laadpas geregistreerd staan.

Laadpassen van E-Flux

E-Flux geeft laadpassen uit tegen een heel voordelig tarief. Je kan kiezen voor een gratis abonnement waar je alleen voor het gebruik betaald (€0,15 incl. btw per laadbeurt), of een vast bedrag per maand (€2,95 incl. btw). Voor laadpaal-eigenaren en exploitanten bieden wij een beheersysteem om een laadvoorziening flexibel in te richten. Want door eigen tarieven in te stellen kan het laden aantrekkelijk worden gemaakt waardoor de investering sneller wordt terugverdiend.

Opbouw van de kosten

De uiteindelijke tarieven die je als EV-driver betaalt kunnen bestaan uit: een kWh-tarief, een starttarief (ook wel transactievergoeding genoemd) en een tarief per minuut of uur. De gemiddelde kWh prijzen kunnen uiteenlopen van €0,25 – €0,59. Een gedeelte van dit tarief is bedoeld voor de elektriciteit die wordt verbruikt door het laden, en een gedeelte om de investering van de laadvoorziening terug te verdienen (investering kan per AC-laadpaal wel €3.000 – €6.000 zijn, en voor DC laders €20.000 – €100.000) maar ook voor het regelen van al het betalingsverkeer en het onderhouden van het beheersysteem. Het beheersysteem registreert namelijk alle laadsessies en betalingen.

Opbouw laadkosten E-Flux

Voorbeelden

Thuisladen
Een gemiddelde laadsessie bij een laadpaal thuis duurt 10 uur. Tijdens deze 10 uur wordt er op een AC-laadpaal gemiddeld 40-50kWh geladen. In Nederland kost 1 kWh €0,23 incl. btw.

45 kWh X €0,23 = 10,35 incl. btw.

Publiek laden
Wanneer je publiek gaat laden bij een AC-lader ben je duurder uit dan wanneer je thuis laadt. Het tarief bij publieke laadpunten ligt tussen de 30 en de 59 cent per kWh. Dit verschilt per laadpaaloperator. Bekijk hier wat de prijzen zijn per operator. Als voorbeeld gebruiken we een publiek laadpunt van Allego. Allego hanteert in Nederland een standaardtarief van €0,34/kWh incl. btw. (m.u.v. gemeentes Arhem en Almere). Wanneer je bij deze laadpaal evenveel zou laden als dat je thuis zou doen kom je uit op:

45 kWh X €0,34 = €15,30 incl. btw.

Snelladen
Wanneer je publiek gaat laden bij een DC-lader ligt het tarief hoger dan bij een AC-lader. Als voorbeeld gebruiken we weer een laadpunt van Allego. Bij snelladers (DC) hanteert Allego in Nederland een standaardtarief van €0,69 per kWh. Wanneer men gaat snelladen, laden zij gemiddeld zo’n 15 kWh per sessie. Met het tarief dat Allego hanteert kom je hierbij uit op:

15 kWh X €0,69 = €10,35 incl. btw.

Wanneer je gebruik maakt van het Orange Free! abonnement van E-Flux komt er per laadsessie €0,15 bovenop. Maak je gebruik van het vaste abonnement van E-Flux komen er geen kosten per laadsessie bij, maar betaal je een vast bedrag per maand.

Waarom is snelladen duurder?

Benzine tanken aan de snelweg is duurder vergeleken met een onbemand tankstation aan een provinciale weg. Simpelweg omdat er meer kosten worden gemaakt wanneer er een shop aanwezig is, en de kosten voor de locatie hoger zijn. In Nederland staan er ruim 500 snellaadstations waar je binnen een half uur je elektrische auto vol kan laden. Een super service, die daarom ook meer geld kost. DC-laadstations zijn namelijk erg kostbaar (denk aan €20.000 – €100.000) omdat deze een ingebouwde omvormer hebben. Hierdoor wordt het mogelijk om je auto snel op te laden. Het totale vermogen wordt namelijk in één keer de auto ingepompt en hoeft niet meer te worden omgezet in de auto zelf.

Roaming bij elektrisch rijden is vergelijkbaar met telecom

Om ervoor te zorgen dat je als EV-driver op zoveel mogelijk plekken kan gaan laden moeten er afspraken gemaakt worden tussen de laadpas-aanbieders (MSP) en laadpaal-aanbieders (CPO). Deze roaming-afspraken kan je vergelijken met de telecommarkt. Je activeert een laadsessie met een laadpas die gekoppeld is aan jouw account. Hiervoor heeft jouw laadpas-aanbieder een contract gesloten met de CPO. Hierdoor wordt je laadpas herkent en geregistreerd. Om het maken van deze onderlinge afspraken te vereenvoudigen zijn er diverse brancheverenigingen opgezet. Alle leden die zijn aangesloten kunnen gebruik maken van een standaardprotocol waardoor de markt opener wordt, en jij op zoveel mogelijk plekken kan laden. Dit lidmaatschap kost geld, en dat is de reden dat er vaak nog een vergoeding wordt gerekend als je met een laadpas bij een laadpaal laadt die van een andere operator is. Het goedkoopste laden doe je vaak bij de laadpaal die door hetzelfde bedrijf beheerd wordt als de pas.

 

Meer weten over laadtarieven? Neem contact op.

Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Mobility Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!