Het moederbedrijf van Mercedes-Benz Daimler, kondigt aan te stoppen met het ontwikkelen van waterstofauto’s. Andere autofabrikanten volgen. Wat drijft de autofabrikant om jarenlange investeringen tot een abrupt einde te brengen?

Daimler stopt na 30 jaar investeren in waterstof

Daimler beëindigt zijn programma voor het ontwikkelen van personenauto’s op waterstof. Gedreven door de droom om een auto met zero emissie te produceren, een groot rijbereik én een tankbeurt van enkele minuten, is Daimler al zo’n 30 jaar bezig met waterstoftechnologie. Door de grote investeringen die gedaan moeten worden hebben zij besloten om te stoppen met de ontwikkeling. Vergeleken met elektrische auto’s vallen de investeringen voor een waterstof auto twee keer hoger uit.

Volkswagen stapt volledig over op elektrisch

Ook Volkswagen heeft de beslissing genomen om niet verder te investeren in de waterstoftechnologie. Zij zien de waterstof de komende tien jaar niet als concurrent van elektrische voertuigen. Volkswagengroep heeft besloten om zich volledig te concentreren op elektrische voertuigen, omdat het in de nabije toekomst als een gezondere investering wordt gezien. CEO Herbert Diess, van de Volkswagen-groep, is ervan overtuigd dat ‘’het tijdperk van de klassieke autofabrikanten voorbij is’’, en dat het bedrijf, om het succes op lange termijn te blijven verzekeren, de EV-trend volledig moet omarmen.

Waterstof wordt de technologie voor het volgende tijdperk

Naast Daimler en Volkswagen volgt ook Honda. Honda zegt in een statement: ‘’Misschien komen er waterstofauto’s, maar dat is een technologie voor het volgende tijdperk. Onze focus ligt nu op hybride en elektrische voertuigen’’. Honda gaat nog verder en zal eind september 2021 stoppen met de productie alle dieselauto’s. Honda zal met zijn komende EV-modellen zich volledig gaan richten op Europese markt. Goed nieuws dus voor ons als Europeanen.

Wat is het verschil tussen waterstof en elektrisch?

In de onderstaande infographic van Volkswagen is de algehele energie-efficiëntie van elektrisch rijden en waterstof in kaart gebracht. De energie-efficiëntie van waterstof is inefficiënt, omdat er veel elektriciteit nodig is om water in waterstof te splitsen, naar brandstofstations te distribueren en weer om te zetten in elektriciteit. Bij elektrisch rijden komen er maar twee elementen aan te pas. De stroom wordt bijvoorbeeld opgewekt uit windenergie vervolgens getransporteerd naar een laadpaal en de laadpaal transporteert de stroom weer naar de accu van de auto.
Waterstof_proces
Elektrisch in een versnelling

Door de strategiewijziging van grote autofabrikanten zal de EV-markt zich nog sneller ontwikkelen. Meer elektrische modellen en lagere prijzen door massaproductie. Waterstof wordt zeker nog niet afgeschreven, maar zal pas over tientallen jaren efficiënt genoeg zijn om op grote schaal te produceren.

E-Flux

Rijd je elektrisch of ga je dit binnenkort doen? E-Flux biedt laadpassen aan met een voordelig abonnement. Tarieven worden één-op-één doorgezet, zonder opslagen. Met deze pas kun je op meer dan 100.000 laadpunten laden. Naast passen kunnen wij ook adviseren in de juiste laadoplossing voor thuis of op andere locaties. Bekijk hier het overzicht per auto.

Bekijk onze mogelijkheden en neem contact op.

Telefoonnummer: +31 20 763 06 20

Stuur een e-mail

Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?