Tijdens de uitzending van KASSA/BNNVARA op 22 februari kwam het onderwerp ‘brandgevaar bij elektrische auto’ aan bod. De informatie die in het programma werd gegeven zorgde voor veel ophef maar was niet geheel volledig en juist.

Elektrische auto’s worden uitvoerig getest

In de uitzending werden twee accubranden als voorbeeld gebruikt die geen Europese Typegoedkeuringsprogramma (ETG) hebben doorlopen zoals bij personenauto’s wel het geval is, zegt Dutch Organisation for Electric Transport (DOET) op haar website.

Fabrikanten van elektrische en hybride voertuigen besteden veel aandacht aan de brandveiligheid van hun voertuigen. Zo worden ze uitvoerig getest, vóór ze in productie gaan. Ook na productie bewaken ze dit zorgvuldig.

De effecten van brand op een voertuig en batterijpakket worden steeds beter doorgrond. Daarom hoeven brandweerkorpsen niet meer terughoudend te zijn met het verlenen van vergunningen voor laadpalen in parkeergarages.

Uit eind 2012 door het Duitse expertisecentrum DEKRA uitgevoerde brandtesten blijkt dat elektrische en hybride voertuigen met een lithium-ion accu bij brand minstens zo veilig zijn als voertuigen met verbrandingsmotoren en conventionele accu’s. De vlammen- en rookontwikkeling bij brandende accu’s bleek zelfs significant minder te zijn dan bij benzine en diesel. De rook van zo’n accu brand kan daarbij wel bijzonder giftig zijn, waardoor het gevaar daarvan vergelijkbaar is met die van een brand met conventioneel voertuig. Uit de tests die Dekra uitvoerde bleek bovendien dat het vuur zich minder snel verspreid, omdat er geen brandbare vloeistoffen uit de lithium-ion accu’s lekken.

Gecontroleerd laden

Tijdens het laden zijn er veel factoren aanwezig die secuur moeten worden gemonitord door elektronica die specifiek per accu door de autofabrikant is ontworpen. Deze elektronica vormt samen met de omvormer de acculader. De acculader is vast ingebouwd bij personenauto’s en dient ten alle tijden uitgebreid te zijn getest op een ‘typegoedkeurprocedure’ voordat het voertuig op de openbare weg wordt toegelaten. Daarbij is het van belang om een elektrische of hybride voertuig ten alle tijden op te laden aan een laadpaal (mode 3), zodat het laden gecontroleerd en veilig gebeurt.

Bij elektrische voertuigen die deze procedure niet hebben doorlopen, zoals in het voorbeeld van Kassa met een golfkar, geven direct de gevaren aan die kunnen ontstaan als het voertuig niet wordt gekeurd. Doordat elektrische personenauto’s wel een typegoedkeuring hebben is het risico vele malen lager.

Bron: RVO

E-Flux 24/7 bereikbaar

De backoffice van E-Flux monitort alle communicatie die vanuit gekoppelde laadpalen binnenkomt. Bij mogelijke storingen zijn wij 24/7 bereikbaar om de issue te onderzoeken en op te lossen. Hierdoor kunnen wij adequaat reageren op mogelijke problemen en worden hardware issues snel opgespoord. Daarnaast adviseren wij om de laadpaal jaarlijks te laten controleren door de installateur.

Voor vragen kan je ons bereiken op:

Telefoonnummer: +31 20 763 06 20

e-mail

Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!