Skip to main content

Tijdens de uitzending van KASSA/BNNVARA op 22 februari kwam het onderwerp ‘brandgevaar bij elektrische auto’ aan bod. De informatie die in het programma werd gegeven zorgde voor veel ophef maar was niet geheel volledig en juist.

Elektrische auto’s worden uitvoerig getest

In de uitzending werden twee accubranden als voorbeeld gebruikt die geen Europese Typegoedkeuringsprogramma (ETG) hebben doorlopen zoals bij personenauto’s wel het geval is, zegt Dutch Organisation for Electric Transport (DOET) op haar website.

Fabrikanten van elektrische en hybride voertuigen besteden veel aandacht aan de brandveiligheid van hun voertuigen. Zo worden ze uitvoerig getest, vóór ze in productie gaan. Ook na productie bewaken ze dit zorgvuldig.

De effecten van brand op een voertuig en batterijpakket worden steeds beter doorgrond. Daarom hoeven brandweerkorpsen niet meer terughoudend te zijn met het verlenen van vergunningen voor laadpalen in parkeergarages.

Uit eind 2012 door het Duitse expertisecentrum DEKRA uitgevoerde brandtesten blijkt dat elektrische en hybride voertuigen met een lithium-ion accu bij brand minstens zo veilig zijn als voertuigen met verbrandingsmotoren en conventionele accu’s. De vlammen- en rookontwikkeling bij brandende accu’s bleek zelfs significant minder te zijn dan bij benzine en diesel. De rook van zo’n accu brand kan daarbij wel bijzonder giftig zijn, waardoor het gevaar daarvan vergelijkbaar is met die van een brand met conventioneel voertuig. Uit de tests die Dekra uitvoerde bleek bovendien dat het vuur zich minder snel verspreid, omdat er geen brandbare vloeistoffen uit de lithium-ion accu’s lekken.

Gecontroleerd laden

Tijdens het laden zijn er veel factoren aanwezig die secuur moeten worden gemonitord door elektronica die specifiek per accu door de autofabrikant is ontworpen. Deze elektronica vormt samen met de omvormer de acculader. De acculader is vast ingebouwd bij personenauto’s en dient ten alle tijden uitgebreid te zijn getest op een ‘typegoedkeurprocedure’ voordat het voertuig op de openbare weg wordt toegelaten. Daarbij is het van belang om een elektrische of hybride voertuig ten alle tijden op te laden aan een laadpaal (mode 3), zodat het laden gecontroleerd en veilig gebeurt.

Bij elektrische voertuigen die deze procedure niet hebben doorlopen, zoals in het voorbeeld van Kassa met een golfkar, geven direct de gevaren aan die kunnen ontstaan als het voertuig niet wordt gekeurd. Doordat elektrische personenauto’s wel een typegoedkeuring hebben is het risico vele malen lager.

Bron: RVO

In dit PDF-bestand vind je een uitgebreid advies van Brandweer Nederland bij laadvoorzieningen in parkeergarages.

E-Flux 24/7 bereikbaar

Het eMobility platform van E-Flux monitort alle communicatie die vanuit gekoppelde laadpalen binnenkomt. Bij mogelijke storingen zijn wij 24/7 bereikbaar om de issue te onderzoeken en op te lossen. Hierdoor kunnen wij adequaat reageren op mogelijke problemen en worden hardware issues snel opgespoord. Daarnaast adviseren wij om de laadpaal jaarlijks te laten controleren door de installateur.

Meer weten over E-Flux? Neem hier contact met ons op.

Mijn E-Flux
Mijn laadpas beheren

Log in en beheer gemakkelijk je laadpas.

Mijn Laadpalen beheren

Log in en beheer makkelijk en snel je laadpalen en laadpassen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle gebruikers van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Technisch portaal installateur

Beheer als installateur je geplaatste laadpalen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle installateurs van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?