Er zijn steeds meer elektrische auto’s te vinden op de Nederlandse snelwegen. Maar wat gebeurt er met de accu van een EV als de actieradius te klein is geworden om er mee te kunnen rijden? In dit artikel leggen we het je uit!

De accu van een EV is het duurste onderdeel van de auto. Na verloop van tijd gaat de capaciteit van de accu achteruit. Dit is vergelijkbaar met de accu van je telefoon; naarmate je je telefoon langer hebt gaat de batterij minder lang mee. Wanneer de capaciteit van de accu achteruitgaat kan hij minder energie opslaan, en kun je dus minder ver rijden. Wanneer de accu dermate is verouderd dat deze niet langer toereikend is voor gebruik kan de accu wel nog gebruikt worden voor andere doeleinden.

Een tweede leven

EV-accu’s die niet meer gebruikt kunnen worden in de EV zelf, kunnen wel een nieuwe functie krijgen. In de kelder van de Johan Cruijff Arena in Amsterdam bijvoorbeeld. Hier staan een groot aantal oude Nissan Leaf-batterijen, die gebruikt worden om tijdens wedstrijden of concerten de schommelingen in de vraag naar elektriciteit op te vangen. De oude EV-accu’s ontlasten hiermee het elektriciteitsnetwerk. Ook kunnen oude EV-batterijen ingezet worden voor het opslaan van zonne-energie. Kortom, de accu’s van EV zijn niet meteen nutteloos wanneer ze niet meer goed functioneren als EV-batterij.

Recyclen

Pas wanneer de accu van een EV nergens anders meer voor gebruikt kan worden, worden ze gerecycled. Naar verwachting is dit pas na 15 tot 25 jaar. Tijdens het recycling proces is het uiteraard de bedoeling om zo veel mogelijk kostbare en schaarse materialen in de accu’s terug te winnen. Door schaarsheid kan dit tevens ook financieel interessant worden. Verschillende partijen pleiten echter voor een aanscherping van de regels. Op dit moment moet minimaal 50 procent van de accu kunnen worden hergebruikt. Deze partijen pleiten voor aanzienlijk ambitieuzere doelen; het hergebruiken van 95 tot 97 procent van alle grondstoffen.

Omdat er momenteel nog weinig vraag is naar het recyclen van afgedankte EV-accu’s, zijn er nog weinig partijen dit zich hier op grootschalig niveau mee bezighouden. Bedrijven werken daarom vaak samen met autofabrikanten om samen een efficiënt en milieuvriendelijk recycling proces te ontwikkelen, waarmee zo veel mogelijk van de oude accu kan worden hergebruikt.

Omdat er momenteel nog weinig vraag is naar het recyclen van afgedankte EV-accu’s, zijn er nog weinig partijen die zich hier op grootschalig niveau mee bezighouden. Bedrijven werken daarom vaak samen met autofabrikanten om samen een efficiënt en milieuvriendelijk recycling proces te ontwikkelen, waarmee zo veel mogelijk van de oude accu kan worden hergebruikt.

Wij bij E-Flux kunnen niet wachten om alle ontwikkelingen op de voet te volgen! Mocht je zelf een EV gaan rijden, neem dan nu een kijkje op onze autopagina, met de nieuwste modellen. Bestel hier je E-Flux laadpas, en bekijk hier ons eMobility platform voor volledige ontzorging van je fleetbeheer!

Meer weten over E-Flux? Neem hier contact met ons op.

Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?