Het aantal elektrische taxi’s neemt toe. In regio Amsterdam rijden er al bijna 800 rond. Maar hoe interessant is een elektrische auto voor taxichauffeurs? We leggen de voor- en nadelen uit.

Plus: totale kosten zijn lager
De totale kosten van elektrisch rijden zijn uiteindelijk lager dan rijden op fossiele brandstof, doordat de onderhoudskosten lager zijn. De aandrijving van een elektrische auto heeft minder bewegende delen, waardoor de auto minder onderhoud nodig heeft. In principe gaat het alleen om het vervangen van de slijtende onderdelen zoals banden en ruitenwissers.
Brandstofkosten zijn een stuk lager. Uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld per maand €78 aan diesel wordt uitgegeven, en €39 aan stroom voor het opladen van een EV.

Min: hogere aanschafprijs
De elektrische auto’s die nu te koop zijn, zijn relatief duurder dan brandstofauto’s. Dit heeft vooral te maken met de nieuwe technologie die gebruikt wordt. Goed nieuws, want er komen steeds meer EV’s op de markt in het middensegment (€30.000 – €50.000). De trend van dalende accuprijzen zal ook een positief effect hebben op de aanschafprijs.

Plus: subsidies en privileges
Om het aandeel elektrische taxi’s te stimuleren worden er allerlei maatregelen getroffen door lokale overheden. In gemeente Amsterdam is er vanaf september 1 miljoen euro beschikbaar aan subsidies. Daarnaast zijn populaire taxistandplaatsen zoals Centraal Station en Leidseplein vanaf 2018 alleen nog maar toegankelijk voor schone taxi’s. Vanaf 2021 mogen alleen uitstootvrije taxi’s bij deze locaties staan.

Min: actieradius en laden
Met een brandstof auto ben je gewend om binnen 5 minuten je tank vol te gooien. Met een elektrische auto is dit anders. Met snelladen kan je binnen een half uur een paar honderd kilometer aan actieradius erbij krijgen. Of dit voldoende is hangt af van het rijpatroon. Een elektrische auto benodigd een andere manier van rijden. EV’s hebben gemiddeld een actieradius tussen 200 en 500km. In de toekomst zal dit alleen nog maar meer worden. Wat het laden betreft wordt er hard gewerkt aan een uitbreiding van laadstations. Heb je de mogelijkheid om thuis te laden? Dan is een thuislaadpunt onmisbaar. Hier laad je namelijk tegen het laagste kWh tarief.

Kies voor een laadpas met lage kosten
Als eigenaar van een elektrische taxi zal je veel gaan laden op publieke laadpalen en snelladers. Het is daarom verstandig om voor een laadpas te kiezen die lage kosten rekent, zoals een vast maandtarief. E-Flux heeft een goedkoop abonnement waar je slechts €2,95 inclusief btw betaalt. Er worden verder geen kosten per laadsessie gevraagd, uiteraard betaal je wel voor de kWh die gebruikt zijn om te laden. Het tarief hiervan wordt betaald door de laadpaal-eigenaar.

Een eigen laadpunt? Registreer je laadsessies
Een laadpaal bij jouw huis of op het werk is erg handig. Hier profiteer je van de beste stroomtarieven en kan je laden terwijl je thuis bent. Dan kan je de volgende dag weer met een volle accu op pad. Welke laadpaal geschikt is voor jouw auto hangt af van verschillende factoren zoals laadsnelheid, accucapaciteit en het beschikbare vermogen in je woning of bedrijfslocatie. Het beheersysteem van E-Flux werkt met verschillende merken laadpalen. Het E-Flux beheersysteem registreert alle laadsessies en maakt het mogelijk om vanaf afstand support te verlenen. E-Flux heeft abonnementen vanaf €2,50 per maand.

Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!