Support
antwoord op al je vragen

Feel Free!

Zonder pas je auto opladen (Plug&Charge)?

Het kan als vervelend worden ervaren: elke keer je pasje voor de laadpaal houden als je de auto thuis aankoppelt. Dat hoeft niet meer. Bij de Alfen Eve mini kan je namelijk de laadpas ID koppelen aan de laadpaal. Elke keer dat je de auto aankoppelt wordt de laadsessie automatisch geregistreerd op jouw laadpas (Plug & Charge). En dus verrekent met je werkgever of eigen onderneming. Ideaal! Ben je op zoek naar een laadpaal voor thuis of een andere locatie? Wij werken met verschillende installatiepartners en laadpaalmerken. Altijd een geschikte oplossing.

Heb je al een Alfen laadpaal? Dan kunnen wij het laadpasnummer in de laadpaal registreren. Laat het ons weten

Mijn laadpas is kwijt of gestolen, wat moet ik doen?

Wat vervelend! Het is belangrijk dat je jouw laadpas zo snel mogelijk blokkeert. Dit doe je door in te loggen in jouw Mobility Portal. De inloggevens heb je ontvangen nadat je jezelf hebt geregistreerd voor de E-Flux laadpas. Log in bij: https://my.e-flux.nl/sp/. Vervolgens klik je op ‘Account’, je komt dan in jouw persoonlijke account. Klik dan op ‘Mijn laadpassen’, hier kan je jouw verloren laadpas als verloren opgeven. Wil je een nieuwe laadpas bestellen? Stuur dan even een mailtje naar Support@e-flux.nl.

Wat kost een laadpaal?

De kosten van een laadpunt zonder intelligente software bedragen ongeveer €500. Een 1-fase laadpaal (3.7kW) met 1 socket en intelligentie kost tussen de €800 – €1.000. Een drie-fase laadpunt die 22kW levert met 1 socket kost ongeveer €1.500. De installatiekosten zijn afhankelijk van de extra werkzaamheden zoals graven, het instellen van een Smart Charging Grid en het type laadpaal. Voor de installatie moet rekening worden gehouden met een totaalbedrag variërend van €300 tot €700.

Ik ben mijn laadpas kwijt, wat moet ik doen?

Ben je je laadpas kwijt of is deze gestolen? Ga naar je persoonlijke E-Flux account klik in het menu op “Account” en ga naar “Mijn mobiliteitskaarten”. Klik vervolgens op “melden als verloren”. De laadpas wordt direct geblokkeerd. Na het blokkeren van de laadpas sturen we een nieuwe op. Voor een nieuwe pas vragen wij een eenmalige vergoeding van €7,50.

Kan ik mijn abonnement wijzigen of stoppen?

Onze abonnementen hebben een looptijd van 1, 2 of 3 jaar. Het is tussentijds niet mogelijk om deze stop te zetten. Wel kun je abonnementsvorm wijzigen, zo kun je overstappen van abonnement met een vast tarief naar een abonnement met een flexibel tarief. Let op, aan het wijzigen van je abonnement zijn kosten verbonden. Dit geldt voor de abonnementen op het beheersysteem voor laadpalen.

Wat wordt bedoeld met IK- en IP-classificatie?

De IK-classificatie van een product geeft aan hoe sterk de behuizing is. Door middel van een test wordt het effect van een inslag gemeten, zoals met een hamer. De laagste klasse is 0, het product wordt niet beschermd tegen een inslag. De hoogste klasse is IK-10, waarbij de behuizing bestand is tegen een klap van voor voorwerp met een gewicht van 5kg op 40cm afstand. Voor laadpalen op openbare locaties wordt IK-10 als eis gesteld. De meeste laadpalen hebben IK-8 of IK-10.

De IP-klasse geeft aan hoe goed een behuizing stof en vloeistoffen zoals water tegenhoudt:

  • IP 21 Druipwaterdicht
  • IP 22 Aanrakingsveilig
  • IP 23 Regenwaterdicht
  • IP 44 Spatwaterdicht
  • IP 54 Stofvrij / spatwaterdicht
  • IP 55 Stofvrij / Spuitwaterdicht
  • IP 65 Stofvrij / Spuitwaterdicht bij water uit verschillende richtingen
  • IP 67 Stofdicht / Waterdicht

Wat wordt er bedoeld met Master en Slave?

In een Master/Slave situatie is er slechts 1 slimme laadpaal nodig die door middel van een ethernetkabel de andere laadpalen in de groep slimmer maakt. Hierdoor is het mogelijk om kosten te besparen door maar één laadpaal te kopen die een GSM verbinding heeft. Op deze master worden slaves aangesloten. Niet alle merken bieden deze mogelijkheid maar deze wel:

Wat is Smart Charging?

De Smart Charging functionaliteit van E-Flux wordt toegepast in een Smart Grid. Naast dynamic load balancing (externe hardware oplossing) worden de voertuigen naar prioriteit geladen. Onze intelligente software zorgt ervoor dat alle auto’s in het aangegeven tijdsbestek vol worden geladen, mits er genoeg elektriciteit beschikbaar is. De bestuurder geeft in de E-Flux app aan wanneer hij vertrekt, welke auto hij heeft en wat de batterijstatus is. Op basis hiervan worden de elektrische auto’s naar prioriteit geladen. De klant heeft de mogelijkheid om flexibiliteitskorting in te stellen. Hoe langer de EV-driver blijft staan, des te goedkoper het laden per uur wordt.

Wat is Load Balancing?

Met Load Balancing wordt bedoeld dat een groep laadpalen onderling de beschikbare stroom verdeeld. In de meeste systemen werkt dit door te analyseren hoeveel een voertuig nodig heeft en hoeveel vermogen er beschikbaar is. Op basis van het ingegeven limiet, wordt de stroom verdeeld over de laadpalen, zodat er niet meer stroom wordt gebruikt dan de hoofdaansluiting aan kan.

Static load balancing: het beschikbare vermogen wordt onder de voertuigen verdeeld, hierbij wordt geen rekening gehouden met andere verbruikers op de aansluiting.

Dynamic load balancing: het beschikbare vermogen wat aan de voertuigen geleverd kan worden door één laadpaal of een groep laadpalen wordt beïnvloed door andere verbruikers op de aansluiting zoals huishoudelijke apparatuur of een warmtepomp. Alle verbruikers worden gemeten door een externe energy manager en deze communiceert met het E-Flux platform die de laadpalen aanstuurt. We noemen dit ook wel een Smart Grid. Dit is ideaal voor appartementencomplexen en bedrijfslocaties.

Wat zijn de verschillen tussen AC en DC laden?

Wat zijn de verschillen tussen AC en DC laden?
AC = Wisselstroom (regulier laden)
In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kWh) en soms zelfs 63A (43kWh) gebruiken om te laden. Zolang je auto en laadstation het aankan, is een 20kWh accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

DC = gelijkstroom om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade. Snelladen is mogelijk langs de snelweg.

Wat is een CPO?

Een Charge Point Operator is verantwoordelijk voor het beheren van laadpalen. E-Flux is een CPO, maar de eigenaar van de laadpaal (Host) is vrij om tarieven in te stellen. Naast het beheren van laadpalen zorgen we voor support, verrekeningen, facturatie en interoperabiliteit.

Wat is een MSP?

Een Mobility Service Provider, ook wel MSP genoemd, geeft laadpassen en abonnementen uit voor EV-drivers. E-Flux is een MSP en CPO.

Wat is OCPP?

OCPP staat voor Open Charge Point Protocol, en is een geschreven communicatieprotocol voor laadpalen van elektrische voertuigen. Hierdoor wordt het voor EV-drivers mogelijk om bij verschillende laadpalen te laden. Alleen laadpalen die een over OCPP (kunnen) beschikken zijn geschikt om te koppelen met E-Flux.

Wat is Priority Charging?

Een EV-driver die laadt in een Smart Grid kan gebruik maken van Priority Charging via de E-Flux app. Dit wordt op de laadpaal aangegeven met korte instructies. Geef in de app aan wat je verwachte vertrektijd is, welke auto je rijdt en wat de batterijstatus is. Op basis van deze gegevens en het beschikbare vermogen wordt jouw auto binnen de aangeven tijd volgeladen.

24/7 supportlijn: 085 067 0005

Stel je vraag via Facebook

Voor een klacht kan je hier terecht

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Wij zijn Vincent en Gina. Wie ben jij?

Neem contact met ons op.