In eerste instantie is het rijden van een elektrische auto goed voor het milieu. Maar dat is voor veel mensen niet genoeg reden om in een EV te gaan rijden. Financiële voordelen zijn tot nu toe de grootste motivator om mensen te laten kiezen voor een elektrische auto in plaats van een brandstof auto.

Dit gaat er veranderen in de bijtelling-regels
“Bijtelling” zijn de fiscale kosten van het privégebruik van een auto van de werkgever. De fiscale bijtelling wordt berekend op basis van een percentage van de fiscale waarde (cataloguswaarde) van de auto. Als leaserijder betaalt je bijtelling wanneer je meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt.

Vergeleken met brandstof (benzine/diesel) is het opladen van een elektrische auto een stuk voordeliger. Nog een voordeel: een elektromotor heeft minder onderhoud nodig. Daarnaast betaal je gedurende de eerste vijf jaar na aanschaf een lagere bijtelling voor een volledig elektrische auto, namelijk maar 4%.

Het bijtellingspercentage voor volledige elektrische auto’s ligt nu op 4% over de aanschafprijs. Maar hier komt vanaf volgend jaar verandering in, de zogenoemde Tesla taks. Dit houdt in dat er een gecombineerd bijtellingspercentage wordt gehanteerd waarbij de bijtelling van 4% geldt tot een bedrag van €50.000 van de cataloguswaarde en over het resterende bedrag een bijtelling van 22% wordt gerekend.

Als we kijken naar de Tesla model S 75D (catalogusprijs €86.500) bedraagt de bijtelling in 2018 (4%) €3.460 per jaar. In 2019 (gecombineerd bijtellingspercentage) zal dit bedrag stijgen tot €10.030 per jaar. Een stijging van zo’n €500 per maand.

Toekomstbeeld
De stijgende leaseprijs van duurdere elektrische auto’s maakt het leasen of kopen van een middenklasse elektrische auto onder de €50.000 aantrekkelijker. Zo zijn de BMW i3, Renault Zoe, Hyundai Kona, Hyundai IONIQ, Nissan Leaf, Opel Ampera-e en de Volkswagen e-Golf al beschikbaar . In 2019 zullen nieuwe modellen als de DS 3 Crossback E-tense, Kia e-Niro en de Tesla model 3 op de markt komen in dezelfde prijsklasse (<€50.000). Is de elektrische auto voor 2021 aangeschaft met een bijtellingspercentage van 4%, dan blijft dit percentage gedurende een periode van 5 jaar geldig.

Naast de lage bijtelling zijn er meer fiscale voordelen als je elektrisch rijdt:

  • EV drivers hoeven tot en met 31 december 2020 geen motorrijtuigenbelasting te betalen;
  • Voor elektrische auto’s hoeft geen BPM te worden betaald;
  • Op de aanschaf van de zakelijke elektrische auto, krijgt de ondernemer een aftrek voor Milieu-investering (MIA) ter grootte van 36% van de aanschafwaarde (tot een maximum catalogusprijs van € 50.000). Dit vormt een aantrekkelijke aftrekpost op de winst van de onderneming.

Meer weten over elektrische auto’s die nu verkrijgbaar zijn? Check hier alle auto’s.

Vragen? Neem contact op.

Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!