Skip to main content

Amsterdam 22 Juni 2021 – Het is de droom van iedere elektrische automobilist: een weg die jouw auto draadloos oplaadt tijdens het rijden. De technologie staat nog in de kinderschoenen, maar de eerste proeftrajecten zijn veelbelovend.

Het Israëlische bedrijf ElectReon loopt voorop met deze ontwikkelingen rondom een automatische oplaad(snel)weg. Het werkt als volgt; onder het wegdek worden koperen spoelen aangebracht. Daarnaast worden er aan de rand van de weg computers geplaatst die het systeem regelen. Dankzij magnetische inductie is het mogelijk om elektriciteit draadloos om te zetten naar de elektrische aandrijflijn van de auto.  Auto’s die gebruik willen maken van deze technologie hebben echter wel een aantal kleine aanpassingen nodig om hiervoor geschikt gemaakt te worden. De belangrijkste toevoeging is een ontvanger die in het chassis wordt geplaatst.

Veel is nog onduidelijk omdat het project nog in de kinderschoenen staat. Zo zijn de precieze kosten nog onbekend en is het onduidelijk of het lukt om auto’s van voldoende stroom te voorzien. Tot nu toe wil het met draadloos opladen via inductietechniek zelfs bij stilstaande auto’s nog niet erg vlotten.

Andere bedrijven
Autoproducent BMW leverde de oplaadsnelweg korte tijd, ook in Nederland, maar haalde het vervolgens weer snel van de markt. Mercedes kondigde bij de komst van de S-klasse ook aan een soort gelijke technologie te willen ontwikkelen, maar het bedrijf durft het nog niet aan om het daadwerkelijk op de markt te introduceren. Vooral de snelheid van het opladen blijkt telkens weer teleurstellend. Met een bewegend voertuig is de uitdaging nog iets groter.

In Zweden lukte het wél
Echter ziet ElecReon de toekomst wel rooskleurig. Het bedrijf opende begin 2021 een 1,6 kilometer lang proeftraject op het Zweedse eiland Gotland. Hiermee is het proeftraject van ElecReon tot nu toe het grootste weggedeelte waar de technologie daadwerkelijk getest is. Een volledig elektrisch aangedreven vrachtwagen moest bewijzen dat het dankzij de installaties boven en onder de grond kon worden opgeladen. Dit lukte daadwerkelijk bij snelheden tot 60 kilometer per uur op een 200 meter lang deel van de slimme weg. Op dit stuk werd de elektrische truck met gemiddelde 70 kW laadvermogen van stroom voorzien. ElectReon en de Zweedse overheid waren enthousiast over de stabiliteit en constateerden dat sneeuw en ijs geen invloed op het draadloos opladen hadden.

Vrachtwagenchauffeur Emelie Gardell,, reed tijdens de proef: “Ik was verrast hoe rustgevend en stil het was om de elektrische truck te besturen, terwijl hij reed én oplaadde vanuit de weg. Het had verder geen enkele invloed op mijn rijbeleving.”Dit jaar wordt de proef verder uitgebreid op de gehele 1.6 kilometer. Trafikverket, de Zweedse evenknie van Rijkswaterstaat, wil zo snel mogelijk een 30 kilometer lang traject openen.

Dit jaar wordt de proef verder uitgebreid op de gehele 1.6 kilometer. Trafikverket, de Zweedse evenknie van Rijkswaterstaat, wil zo snel mogelijk een 30 kilometer lang traject openen.

In Italië en Israël wordt óók volop getest
Het eerste proefproject van ElectReon vond plaats in de Israëlische stad Tel Aviv. Een 700 meter lange snelweg vormde het testtoneel. Binnenkort volgt in diezelfde stad weer een proef met een traject met stadsverkeer, waarbij een elektrische bus zal worden ingezet. Ook in Italië gaat ElectReon die technologie testen. Dat zal dit jaar gebeuren op een 1 kilometer lang deel van de tolweg A35 tussen Milaan en Brescia. Om deze test te kunnen realiseren zal ElectReon samen gaan werken met meer dan tien Italiaanse partners, waaronder fabrikanten Stellantis (onder andere Fiat, Peugeot, Opel) en Iveco (trucks). Tevens zal er tijdens de test extra aandacht worden besteed aan de manier waarop elektrische automobilisten voor de stroom kunnen betalen. Zo is Brebemi, het bedrijf dat de tolweg exploiteert, er nauw bij betrokken.

Veel belovend onderzoek van Duitsland
Een nog veel groter project dan de hierboven proeftrajecten is het onderzoek van de Duitse regering. De Duitse regering investeerde ruim 1,9 miljoen euro in het onderzoek naar de nieuwe technologie. Tijdens het onderzoek zal ElectReon samenwerken met autofabrikant Volkswagen. Dit project met de naam eCharge wordt geleid door het Duitse onderzoeksinstituut voor snelwegen BASt. En ook hierbij staat het onderzoeken van mogelijkheden voor het inductief opladen van elektrische voertuigen tijdens het rijden centraal.

Volkswagen zal tijdens het onderzoek voertuigen leveren en de universiteit van Braunschweig bestudeert de gevolgen voor de weginfrastructuur. De plannen voor de Duitse test weg zijn nog niet helemaal duidelijk. Wel staat al vast dat de weg in de buurt van Keulen wordt aangelegd.

Enak Ferlemann, de Duitse staatssecretaris van Transport en Digitale Infrastructuur ziet een grote toekomst voor deze technologie:

“Dit is nu al realiteit bij smartphones. Draadloos opladen tijdens het rijden kan niet alleen de reikwijdte van elektrische auto’s enorm vergroten, het bespaart de bestuurder ook een rit naar een laadpaal.”

ElectReon denkt dat de technologie relatief snel te implementeren is, vooral omdat wordt gebruikgemaakt van de bestaande weginfrastructuur. Het bedrijf denkt met de technologie ook de kosten van het elektrisch rijden te kunnen verlagen. In auto’s zouden uiteindelijk minder batterijcellen geïnstalleerd hoeven te worden. Dat maakt ze goedkoper en lichter en biedt bovendien meer ruimte voor passagiers, bagage of lading.

Bestel nú de meest voordelige Laadpas van Nederland!

Bestel E-Flux laadpas

Rijd je nú al elektrisch?
Wat ben jij een topper dat je nu al elektrisch rijdt. Wil je overal kunnen laden voor de beste prijs? Kies dan voor de E-Flux laadpas en weet zeker dat je je EV altijd en overal kun opladen. Ons laadnetwerk bestaat uit meer dan 200.000 laadpunten in Europa. Meer weten over de E-Flux laadpas? Klik dan hier!

Voor verdere persinformatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Anne Teunissen – Marketing Assistant

Contact
Mijn E-Flux
Mijn laadpas beheren

Log in en beheer gemakkelijk je laadpas.

Mijn Laadpalen beheren

Log in en beheer makkelijk en snel je laadpalen en laadpassen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle gebruikers van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Technisch portaal installateur

Beheer als installateur je geplaatste laadpalen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle installateurs van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?