De afgelopen maanden is er veel media-aandacht geweest omtrent de onduidelijkheid van laadtarieven. Op 2 januari verscheen er in de NRC een artikel over laadtarieven, en zaterdag 15 februari wordt er op tv in het programma Kassa van de BNNVARA uitgebreid gesproken over de opbouw van laadtarieven en de onduidelijkheid die heerst. Hoog tijd voor verandering dus.

Opstapeling van tarieven leidt tot onduidelijkheid

De prijzen verschillen per laadpasaanbieder, per laadpaal, per stad of zelfs per provincie. Sommige laadpaal-tarieven worden gedurende dag veranderd en zijn afhankelijk van het aantal bezette laadpalen in de buurt. Kortom er is veel te doen op het gebied van transparantie. Want met de huidige onduidelijkheid die heerst op het gebied van laadtarieven zullen veel elektrische rijders de dupe zijn, en potentiële nieuwe elektrische rijders afhaken.

Wat betaal ik voor een laadsessie?

De opbouw van een tarief begint bij de laadpaal-operator. Die stelt het tarief, en kan bestaan uit een kilowattuurtarief, een starttarief en een tijdtarief. In gemeentes zijn er vaak afspraken gemaakt om de prijzen voor het laden van een elektrische auto aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld Allego die in de gemeente Gelderland/Overijssel een tarief van €0,18/kWh hanteert.

Laadpas: verschillende tarieven

Om een laadsessie te kunnen starten heb een laadpas nodig. De laadpasaanbieder vraagt hiervoor een maandelijks abonnementsbedrag of een variabel tarief per laadsessie. Maar sommige laadpasaanbieders hanteren daarnaast ook nog een vast laadtarief per kilowattuur. Dat betekent dat je met sommige laadpassen bij elke AC-laadpaal een bedrag van bijvoorbeeld €0,36/kWh incl. btw betaalt met optioneel nog een extra starttarief. Handig omdat je altijd weet wat je betaalt voor een laadsessie, maar wat nou als de laadpaal bij jou in de straat slechts €0,20/kWh kost? Of als er op jouw werk laadpalen staan met een tarief van €0,18/kWh zodat je goedkoop je auto kan laden? Dan betaal je dus €0,16 per kWh meer. Op een laadbeurt van 20kWh kan dit al oplopen tot een verschil van €3,20. E-Flux biedt een laadpas waarbij de door de laadpaal-operator ingestelde tarieven één-op-één door worden gefactureerd.

E-Flux biedt een eerlijke laadpas met transparante tarieven

E-Flux wil het verschil maken in een jonge en ondoorzichtige markt. Daarom biedt E-Flux vanaf dag 1 al duidelijke en eerlijke laadoplossingen:

  • Laadpas met vast abonnement: als elektrische rijder betaal je €2,95 per maand incl. btw. Wij factureren de laadkosten vanuit de laadpaal-operator direct door, zonder opslagen. Een kWh-tarief van €0,18 is dus ook echt €0,18.
  • Laadpas zonder abonnementskosten: speciaal voor elektrische rijders die niet vaak publiek laden hebben we een gratis laadpas waarbij we een variabel tarief hanteren van €0,15 incl. btw per laadsessie. Laad je 10 keer per maand de auto? Dan ontvang je een factuur met de laadkosten die aan ons doorberekend zijn door de laadpaal-operator, en de kosten voor het gebruik van de laadpas. In dit geval €1,50 incl. btw.

Bestel nu een laadpas van E-Flux

Laadpaal: roamingopslag

Een laadpaal-operator is verantwoordelijk voor beheren van de laadpaal. Elke maand stuurt de laadpaal-operator een overzicht van de laadsessies met een factuur naar de betreffende laadpasaanbieders. Voor het debiteurenrisico, de extra handeling en het onderhouden van de technische roaming-verbinding rekent de operator een roamingopslag. Dit loopt uiteen van kWh tarief (vaak vanaf €0,07 per kWh) of een percentage van de kWh prijs (tot 8% van de kWh-prijs), en zorgt er voor dat de prijs die je uiteindelijk als elektrische rijder betaalt hoger uit kan vallen. Gebruik je een laadpas die door hetzelfde bedrijf als de laadpaal-operator is uitgegeven? Dan betaal je de opslag niet. Om laden aantrekkelijk te houden heeft E-Flux gekozen voor een lage roamingopslag richting andere laadpasaanbieders van €0,02/kWh die nooit ten laste van de laadpaal-eigenaar komt. Heb jij een laadpaal van E-Flux op jouw kantoor staan en stel je €0,25/kWh in? Dan keert E-Flux dit ook uit. Om het te verduidelijken hebben we een illustratie gemaakt waarin we laten zien hoe de prijs kan verschillen door de roamingopslag en door het gebruik van een laadpas met een andere tariefstructuur.

 

Eerlijke tarieven en duidelijke abonnementen? Kies voor E-Flux

E-Flux is een full-service backoffice provider voor laadpalen en laadpassen. Wij kunnen verschillende merken laadpalen aan onze backoffice koppelen zodat wij automatische verrekening van laadsessies en 24/7 support kunnen uitvoeren. Daarnaast ben je met de E-Flux laadpas verzekerd van een grote dekking (+100.000 laadpunten) en eerlijke laadtarieven.

Op zoek naar een backoffice voor laadpalen? Bekijk onze abonnementen en neem contact op.

Op zoek naar een laadpas die eerlijke en duidelijke tarieven hanteert? Bestel de E-Flux laadpas.

Op welk E-Flux Portal wil je inloggen?
Charge Point Portal

In dit portal kan je als eigenaar van een laadpaal tarieven instellen voor gastgebruik, bepalen wie er op de whitelist komen te staan en laadsessies inclusief creditfacturen inzien.

Charge Card Portal

Bekijk in dit portal waar je kan laden met de E-Flux pas en heb inzicht in alle laadsessies en facturen.

Technical Portal

In dit portal kan je als installateur al je geplaatste laadpalen terugvinden. Bekijk alle technische gegevens en plan eenvoudig onderhoud in.

Feel Free!