Skip to main content

Amsterdam 28 Juli 2021 – Ben of word je actief in een VvE? Grote kans dat je te maken krijgt met het vraagstuk laadpalen. De komende jaren zullen steeds meer mensen elektrisch rijden. Het aanbieden van laadpalen in onder andere appartementencomplexen worden dus ook steeds belangrijker. Zo sprak E-Flux met Pim Kuyper, voorzitter van Terrazza te Zeeburgereiland over dit vraagstuk. In dit artikel wordt verteld hoe Pim te maken kreeg met het vraagstuk laadpalen en alle elementen die daarbij komen kijken.

Nieuwbouwproject Terrazza
Het op Zeeburgereiland gelegen Terrazza is een nieuwbouwproject bestaande uit 122 appartementen verdeeld over 3 woonblokken met een gedeelde onderliggende parkeergarage. Dit project is opgeleverd eind 2020 en de eerste aankopen werden gedaan in het jaar 2017. Dit betekent dat het fenomeen laadpalen nog geen rol speelde in de begin jaren, maar vanaf het jaar 2020 diende daar alsnog rekening mee te worden gehouden.

Fase 1: Onderzoek onder de bewoners met de aannemer – hoe ging dit proces
Pim Kuyper, voorzitter van VvE Terrazza, heeft zijn ervaring meegedeeld over de realisatie van het laadpalen vraagstuk in de gezamenlijke parkeergarage; vanaf moment één was er vrijwel niks qua informatie rond laadpalen beschikbaar. Er waren slechts enkele partijen die ervaringen hadden met het plaatsen van laadpalen in een parkeergarage. Daarnaast wisten de bewoners zelf nog niet of ze elektrisch zouden rijden binnen nu en 1-2 jaar. Dit maakte het ‘inventarisatie’ proces extra gecompliceerd.

Pim: ‘’Eerst diende ik een intern onderzoek te houden onder de bewoners wie wel en wie juist geen laadpaal bij zijn parkeerplaats wilde hebben. Een derde optie was alvast een aansluiting realiseren zonder laadpunt. Na het verwerken van ieder bewoner zijn/haar wens, ben ik offertes gaat opvragen bij installatiebedrijven.’’

Fase 2: Offertes opvragen bij installateurs en laadpaal fabrikanten
De wensen en behoeftes zijn in kaart gebracht onder de bewoners. Vervolgens konden de offertes opgevraagd worden bij installateurs en laadpaal fabrikanten. Dit deed Pim samen met enkele bewoners. Nadat er verschillende partijen waren geraadpleegd en de offertes binnen waren, moest er een VvE vergadering worden ingepland om te stemmen over de installatie partners, het merk laadpaal en de kosten per bewoner met laadpaal en/of aansluiting.

Fase 3: Keuze voor installatie partner en laadpaal fabrikant
Na de inzage van de offertes was het aan de bewoners van Terrazza om een beslissing te maken over de installateur en de fabrikant. In dit project koos men voor de fabrikant Alfen met het type: Alfen eve single pro-line. De installateur werd voor dit project Smit elektro en van leeuwenoplaad.nl om de infrastructuur te bouwen en de laadpalen te plaatsen. Nadat alle keuzes gemaakt waren kon de daadwerkelijke plaatsing beginnen.

Fase 4: Aanleggen van internetverbinding voor het inzichtelijk maken van de laadpalen dat nodig is voor het verdelen van de stroomkosten
Inmiddels is de installateur en het laadpaal merk Alfen bekend en kan de infra en de laadpalen worden geplaatst. Na de installatie ontstond er een nieuw probleem, bewoners willen gebruik maken van automatisch verrekenen van laadkosten onder de bewoners zodat men niet betaalt voor de buurman/vrouw. Om dit te bewerkstelligen diende er een internetverbinding aangelegd te worden. Het aanleggen van een vaste internetverbinding was bij dit project niet mogelijk, omdat er nog geen internetprovider een datakabel had getrokken naar dit appartementencomplex. Dit moest dus op een later moment geïmplanteerd worden. Dit leverde direct problemen op, omdat er geen verbinding was in de parkeergarage. Uiteindelijk is dit opgelost door middel van enkele 4G routers met versterkers in de parkeergarage.

Fase 5: De afwikkeling van de facturatie rondom de stroom met E-Flux en de VvE
De laadpalen staan elk in verbinding met het netwerk en zijn gereed om te koppelen met het E-Flux eMobility platform. Door het E-Flux eMobility platform werd het voor VvE Terrazza mogelijk om alle laadpalen te beheren in één omgeving. Ook kunnen de kosten die door de bewoners met een elektrische auto hebben gemaakt eerlijk verdeeld worden. Bijvoorbeeld, bewoner X met een Tesla Model X betaalt voor zijn geladen kWh in de gezamenlijke parkeergarage en bewoner Y met een Volvo XC60 (benzine/verbrandingsmotor) niets. E-Flux stuurt maandelijks een factuur per bewoner met de geladen kosten en dit wordt automatisch verrekend met de VvE-beheerder.

De Laadoplossingen van E-Flux
E-Flux komt bij VvE’s pas echt in beeld wanneer de laadpalen daadwerkelijk geplaatst zijn. Wij bieden de software voor het beheren van de laadpalen. Wij plaatsen dus zelf geen laadpalen, maar kunnen je wel doorverwijzen naar onze installatiepartners. Ondanks het feit dat wij niet betrokken zijn bij de eerste stap en pas later in beeld komen, helpen wij je graag op weg. Omdat het laadpalen vraagstuk bij een VvE soms ingewikkeld kan zijn. Download daarom hier [GRATIS]  onze VvE brochure waarin we de reis doorlopen van concept tot aan laadpaal incl. automatisch verrekenen onder bewoners. Wil je meer weten over het opladen van je elektrische auto in een parkeergarage en de brandveiligheid? Lees dan hier ons artikel over de veiligheidsnormen rond brandgevaar.

Fase 6: Laadpassen voor thuisgebruik (toegangsgroepen) en voor publiek gebruik.
Om een laadsessie te starten op een (privé) laadpaal heb je een laadpas nodig. Bij de laadpalen gelegen in de parkeergarage van Terrazza kan dit met de E-Flux laadpas (aanbevolen in combinatie met het E-Flux eMobility platform) je laadsessie starten. Ook kun je toegangsgroepen aanmaken. Een toegangsgroep is een lijst van laadpassen die geautoriseerd zijn om een sessie te starten op jouw laadpaal. Een laadsessie geautoriseerd middels een toegangsgroep kan tegen een nultarief (‘’gratis’’) geregistreerd worden in je account (bijvoorbeeld een familielid). Ook is het door het E-Flux eMobility platform mogelijk om de geladen laadkosten automatisch te verrekenen met je werkgever.

VvE tips:

  • Informeer naar de accurate wet- en regelgeving omtrent laadpalen en btw;
  • Ga in zee met de juiste installateur (Tip: bekijk hier onze installatie partners);
  • Kies het juiste merk laadpaal voor jullie als VvE (Tip: bekijk hier de merken die te integreren zijn met het E-Flux eMobility platform);
  • Realiseer een stabiele internetverbinding (vaste kabel geadviseerd);
  • Plan een installatiedatum in;
  • Kies voor het E-Flux eMobility platform!

Ben je actief binnen een VvE en heb je vragen over de realisatie rondom laadpalen en automatisch verrekenen, neem dan contact op met E-Flux via de onderstaande knop.

Voor verdere persinformatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Anne Teunissen – Marketing Assistant

Contact
Mijn E-Flux
Mijn laadpas beheren

Log in en beheer gemakkelijk je laadpas.

Mijn Laadpalen beheren

Log in en beheer makkelijk en snel je laadpalen en laadpassen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle gebruikers van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Technisch portaal installateur

Beheer als installateur je geplaatste laadpalen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle installateurs van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?