Skip to main content

Amsterdam 1 november 2021 – Rijden in een Aiways U5, Seres 3, Xpeng P7, Nio ET7 en naast het hebben van een Xiaomi telefoon ook rijden in een Xiaomi auto? Voor sommigen zijn deze namen nog onbekend, maar als het aan China ligt gaat daar
verandering in komen. Dit zijn namelijk Chinese EV’s die naar Europa komen, of al worden aangeboden aan de Europese rijder.

Zo zijn de Aiways U5, Seres 3 en MG ZS EV al een klein jaar beschikbaar en zou je ze zelfs al kunnen spotten op de Europese wegen. Door de voordelige belastingregelingen in verschillende Europese landen waaronder in Nederland, is het voor Chinese bedrijven erg aantrekkelijk om zich te richten tot de Europese markt. Zo maken Xpeng, Nio en Xiaomi zich klaar om de Europa te gaan veroveren.

Xpeng
Xpeng Motors, opgericht in 2014 en gevestigd in Guangzhou is een Chinese autofabrikant die haar eerste stappen richting de Europese markt al heeft gezet. De Xpeng G3 is onlangs in Noorwegen geïntroduceerd. Deze compacte cross-over is de eerste elektrische auto van Xpeng, die al snel is opgevolgd door de vijf meter lange P7 en de kleinere P5 sedan. Afgezien van de actieradius van zo’n 600 kilometer en een bagageruimte van 460 liter geeft Xpeng nog niet veel vrij. Onlangs bereikte het bedrijf een geweldige mijlpaal van 100.000 geproduceerde modellen. Het doel is om de productiecapaciteit te verhogen tot ruim 300.000 modellen per jaar waardoor het bedrijf uit zal groeien tot een van de grotere EV-fabrikanten. Onlangs maakte Xpeng zelfs bekend te werken aan een hybride ‘helikopter-auto’ die in 2024 geïntroduceerd moet worden.

Nio
De Chinese autofabrikant uit Shangai opgericht in 2014 wordt (als we het moeten geloven) de grote concurrent van Tesla en gaat het vanaf eind 2022 ook opnemen tegen Audi, BMW en Mercedes. De huidige productiemodellen bestaan alleen uit SUV’s (ES6, ES7 en EC6), maar de eerste sedan; de Nio ET7, gaat ook op de markt komen. De stap naar Europa is al gezet want de ET7 zal volgend jaar op de Duitse markt verschijnen. Met de nieuwe ‘swapping stations’ die uiteindelijk ook in Europa gebruikt moeten gaan worden zet Nio een nieuwe stap in de EV-markt. Je hoeft dan namelijk niet langer dan 3 minuten te wachten op een volgeladen accu omdat robots een reeds opgeladen accu gemakkelijk kunnen vervangen. AC laden blijft naast deze innovatieve ontwikkeling gewoon mogelijk. De Nio ET7 zal beschikken over een batterijpakket van 70 of 100 kWh die goed moet zijn voor een bereik tot zo’n 700 kilometer. Hier komt nog eens bij dat het bedrijf volgend jaar verwacht een 150 kWh solid state-batterij te leveren die zelfs goed is voor een actieradius van zo’n 1000 kilometer. Veel om naar uit te kijken dus!

Xiaomi
Naast mobiele telefoons ook elektrische auto’s? Als het aan de oprichter van Xiaomi Lei Jun ligt wel. Zo gaat de telegigant Apple en Huawai achterna die eerder ook al bekend maakten elektrische auto’s te willen produceren. Xiaomi werd in 2010 opgericht Lei Jun en Lin Bin en is gevestigd in Peking. Met de aankondiging van het produceren van elektrische auto’s wil Xiaomi in de aankomende 10 jaar zo’n 8,5 miljard investeren. De eerste investering zal zo’n 1,3 miljard bedragen waarmee het startschot voor Xiaomi EV daadwerkelijk is gelost. Het doel is om in begin 2024 te starten met de massaproductie van elektrische bolides. Door de snelle ontwikkelingen binnen de EV-markt zien techbedrijven zoals Xiaomi steeds meer kansen en durven ze daarom de concurrentiestrijd aan te gaan met andere autofabrikanten. Concrete plannen rondom de nieuwe EV van Xiaomi zijn door het bedrijf nog niet gedeeld dus is het nog even afwachten op details van een dergelijke Xiaomi EV.

De ontwikkelingen binnen de EV-markt lopen op volle toeren en voor de wereldwijde consument is het eigenlijk smullen geblazen over wat ons allemaal te wachten staat. Wij bij E-Flux zijn in ieder geval erg blij met deze ontwikkelingen. Met de backoffice van E-Flux kun je in iedere EV die je rijdt, bij meer dan 200.000 punten zorgeloos laden en gemakkelijk je laadpalen beheren.

Bestel nú de meest voordelige Laadpas van Nederland!

Bestel E-Flux laadpas

Voor verdere persinformatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Jorrit Jonkman – Marketing Assistant

Contact
Mijn E-Flux
Mijn laadpas beheren

Log in en beheer gemakkelijk je laadpas.

Mijn Laadpalen beheren

Log in en beheer makkelijk en snel je laadpalen en laadpassen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle gebruikers van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Technisch portaal installateur

Beheer als installateur je geplaatste laadpalen.

Ben je voor 26 april 2021 gebruiker geworden van het platform en nog niet gemigreerd? Klik dan op de 1e inlogknop. *

Ben je na 26 april gebruiker geworden van ons platform of ben je gemigreerd, klik dan op de onderstaande knop.

*Nog niet alle installateurs van voor 26 april zijn gemigreerd naar het nieuwe platform. Wanneer dit gebeurt krijg je hier melding van.

Feel Free!
×

Goedendag!

Heb je een vraag? Stuur een bericht via whatsapp of stuur een email naar info@e-flux.nl

× Hoe kunnen wij je helpen?